1 832 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Vägguttag med strömbrytare?
Håller på att renovera badrummet och befintligt vägguttag kommer försvinna bakom spegeln.
Min fråga är, hur löser man att sätta upp ett nytt uttag i anslutning till strömbrytaren för belysningen.
Den svåra vägen är väl att såga upp väggen strax under strömbrytaren för att sätta dit en extra dosa där vägguttaget ryms, och sedan reparera väggen. Men finns det enklare sätt? Det räcker med ett 1-vägs vägguttag. Finns det någon färdig brytare med uttag som ryms i en dosa?
Finns det någon renoveringsdosa som kan monteras i ett hål som inte är större än vad vägguttaget döljer?
Min fråga är, hur löser man att sätta upp ett nytt uttag i anslutning till strömbrytaren för belysningen.
Den svåra vägen är väl att såga upp väggen strax under strömbrytaren för att sätta dit en extra dosa där vägguttaget ryms, och sedan reparera väggen. Men finns det enklare sätt? Det räcker med ett 1-vägs vägguttag. Finns det någon färdig brytare med uttag som ryms i en dosa?
Finns det någon renoveringsdosa som kan monteras i ett hål som inte är större än vad vägguttaget döljer?
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Det finns halvhöga, dubbla förhöjningsramar (vad heter egentligen dessa?), så brytaren hamnar över kaklet och uttaget över dosan.
Håll koll på zonerna också (att man får ha uttag där du vill)...
/U
EDIT: En sån här menar jag: http://www.elko.se/2-fack/foerh-ram-2-fack-20mm-fv-article1893-582.html (om man har ELKO RS)
Håll koll på zonerna också (att man får ha uttag där du vill)...
/U
EDIT: En sån här menar jag: http://www.elko.se/2-fack/foerh-ram-2-fack-20mm-fv-article1893-582.html (om man har ELKO RS)
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 785 inlägg
Men tänk på zonindelningen i badrummet. Uttag får inte finnas inom 120 cm från dusch eller badkarsblandare, och måste sitta minst 60 cm från badkraskanten. Egentligen är reglerna mer komplicerade än så, men håller man på de avstånden så ligger man på rätt sida gränsen.
Och att det måste finnas jordfelsbrytare.
Och att det måste finnas jordfelsbrytare.
Klicka här för att svara