4 606 läst ·
19 svar
5k läst
19 svar
Hur montera uttag 240 V i badrum?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 857 inlägg
Ah, jag ser också det nu - det är ju bilder på två dosdjävlar!! 
Men om frågan var så...då kan jag inte se att den är besvarad?
Men om frågan var så...då kan jag inte se att den är besvarad?
Moderator
· Stockholm
· 57 844 inlägg
Det mest väsentliga har ju inte framgått av tråden, hur sitter de här dosorna i förhållande till dusch eller badkar, får man överhuvudtaget ha ett uttag där dosorna sitter.
Den till duschen sitter helt fel. Precis i hörnan där duschen ska placerashempularen skrev:
Täthetsmässigt ej godkänd numera. Tror jag. Därför blev det 4våggars kabin.
Moderator
· Stockholm
· 57 844 inlägg
Om du tänker dig vägguttag så har det aldrig fått finnas där. Och jag är inte helt övertygad om att det räcker med en 4 väggs dusch, men jag vet inte.
Sitter det andra uttaget mer än 120cm från duschen då?
Och du har jordfelsbrytare?
Sitter det andra uttaget mer än 120cm från duschen då?
Och du har jordfelsbrytare?
Finns 30mA 30mS. För hela huset. Det finns en anslutningsdosa under jacuzzin precis under väggblandaren i badrum 2.
Edit. Det andra uttaget som är för handukstorken finns 40cm från kabinen.
Edit. Har fått mail från min son som fått intressant info från säljaren beträffande kabinen.
"...stickproppen ska inte vara där. Klipp bort den och anslut kabinen via en flerpolig brytare via en jordfelsbrytere..."
Jag tror jag drar upp en EKK från dosan 2300 och ansluter duschen där uppe ovanför dess tak. Vågar inte klippa stickproppen. Brytaren tror jag monterar vid elcentralen.
Edit. Det andra uttaget som är för handukstorken finns 40cm från kabinen.
Edit. Har fått mail från min son som fått intressant info från säljaren beträffande kabinen.
"...stickproppen ska inte vara där. Klipp bort den och anslut kabinen via en flerpolig brytare via en jordfelsbrytere..."
Jag tror jag drar upp en EKK från dosan 2300 och ansluter duschen där uppe ovanför dess tak. Vågar inte klippa stickproppen. Brytaren tror jag monterar vid elcentralen.
Redigerat:
Klicka här för att svara