16 645 läst ·
29 svar
17k läst
29 svar
Jordning i elcentral
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Du säger fyra ledare plus skärm i huvudledningen från matande central? Var är den fjärde ledaren inkopplad och vilken färg har den? Kanske ska börja med att reda ut vad det är för slags kabel, svart eller vit.
En kraftkabel är oftast svart och har ofta en skärm (inte biledare) - en kopparfläta om omger kabeln. Denna har rätt area och används då som PE (TN-S) eller PEN (TN-C). Den ska vara kopplad till PE-skenan i centralen. Färgerna i en sådan kabel kan då vara brun, svart, grå. Finns det en fjärde ledare så är den blå. Men detta kan variera beroende på åldern på kabeln.
En installationskabel är ofta vit, är tunnare och kan ha en tunn biledare under en aluminiummantel (EKLK). Denna biledare får inte användas som PE eller PEN utan i detta fall har kabeln en grön/gul ledare.
Att en blå ledare används som fas är lite udda, speciellt om det finns fyra ledare i kabeln.
En JFB går utmärkt att montera oberoende av om centralen matas med TN-C eller TN-S. I ditt fall är det en praktisk fråga då du bara har en gemensam skena för N och PE. Dessa behöver säras. Uppdelningen från TN-C till TN-S sker i den N-ledare på PE-skenan som matar JFBn. N-ledaren ut från JFBn måste gå till en separat N-skena. Det går med en extra plint, men då kanske det är lika bra att byta hela centralen så att allt (JFB + säkringar) får plats i samma låda.
PE-ledaren som är ansluten på sidan av centralen är till för att skyddsjorda själva centralen i sig.
En kraftkabel är oftast svart och har ofta en skärm (inte biledare) - en kopparfläta om omger kabeln. Denna har rätt area och används då som PE (TN-S) eller PEN (TN-C). Den ska vara kopplad till PE-skenan i centralen. Färgerna i en sådan kabel kan då vara brun, svart, grå. Finns det en fjärde ledare så är den blå. Men detta kan variera beroende på åldern på kabeln.
En installationskabel är ofta vit, är tunnare och kan ha en tunn biledare under en aluminiummantel (EKLK). Denna biledare får inte användas som PE eller PEN utan i detta fall har kabeln en grön/gul ledare.
Att en blå ledare används som fas är lite udda, speciellt om det finns fyra ledare i kabeln.
En JFB går utmärkt att montera oberoende av om centralen matas med TN-C eller TN-S. I ditt fall är det en praktisk fråga då du bara har en gemensam skena för N och PE. Dessa behöver säras. Uppdelningen från TN-C till TN-S sker i den N-ledare på PE-skenan som matar JFBn. N-ledaren ut från JFBn måste gå till en separat N-skena. Det går med en extra plint, men då kanske det är lika bra att byta hela centralen så att allt (JFB + säkringar) får plats i samma låda.
PE-ledaren som är ansluten på sidan av centralen är till för att skyddsjorda själva centralen i sig.
Ok, jag är nog otydlig. Jag tar det från början.
Från huvudcentralen går en VIT kabel med bly(?)-skärm ut till stallet där UC sitter. I den kabeln finns det följande:
blå, svart, brun, grön/gul (2,5mm) + biledare. Blå, svart och brun är kopplade till tre dvärgbrytare i huvudcentralen. (Se bild. 10A dvärgbrytare eftersom det var 10A i stallet.)
I UC är de kopplade till de tre undre "propparna".
Jord och biledare är anslutna till den översta skenan. Där är även blå nolledare anslutna till utgående förbrukare. (Se bild).
Kabeln från höger är inkommande från huvudcentralen. Kabeln till vänster går till trefasuttaget.
Från huvudcentralen går en VIT kabel med bly(?)-skärm ut till stallet där UC sitter. I den kabeln finns det följande:
blå, svart, brun, grön/gul (2,5mm) + biledare. Blå, svart och brun är kopplade till tre dvärgbrytare i huvudcentralen. (Se bild. 10A dvärgbrytare eftersom det var 10A i stallet.)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I UC är de kopplade till de tre undre "propparna".
Jord och biledare är anslutna till den översta skenan. Där är även blå nolledare anslutna till utgående förbrukare. (Se bild).
Logga in
Skapa konto
Kabeln från höger är inkommande från huvudcentralen. Kabeln till vänster går till trefasuttaget.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Ok, du har ett TN-C-system, lite diskutabelt utfört, men fungerande och säkert får vi hoppas. PEN-ledaren uppfyller nog inte dagens krav, och den blå fasledaren är inte heller riktigt enligt reglerna. Nåväl.
Anläggningen är gammal, och jag misstänker att det är förra husets ägare som själv installerat den. Han har gjort mycket själv, en del mindre bra men även en hel del väldigt bra måste jag säga.
Nåja, nu när jag börjat rota så kanske det är lika bra att byta ut anläggningen så att det kommer in en JFB med. Varför vänta, olyckan kan ju hända när som helst.
Men då är ju frågan om en elektriker accepterar att använda den befintliga huvudledaren från huvudcentralen ut till stallet. Är det något problem? Jag tycker att om man skall göra vid något skall det göras ordentligt, men jag är inte så sugen på att gräva upp uppfarten och lägga ny kabel, speciellt inte om det fungerar nu. Även om det är diskutabelt utfört.
Skall man skaffa ny central med dvärgsäkringar, eller fixa till den gamla? Jag vet att vissa tycker att diazed är bättre, men jag vet inte riktigt varför. När vi ordnade till elen i huset tyckte en bekant (elare) att det var dumt av mig att byta ut den gamla fungerande med porslinsäkringar mot dvärgbrytare. Vad är bättre respektive sämre med de olika?
Är Rutab från Jula något att ha, eller skall jag köpa Hager direkt?
http://www.jula.se/enkelradig-normcentral-ip55-402166
Självklart måste jag ställa en fråga till om min elcentral. I undercentralen var ju en av faserna blå, vilket inte är helt bra. Men att ansluta svarta ledare in i nollskenan då? Har nollan varit svart tidigare? När jag snokade under locket såg jag att det går just svarta ledare in i nollskenan.
Det skall tilläggas att det är en elfirma som gjort detta.
Go´natt.
Nåja, nu när jag börjat rota så kanske det är lika bra att byta ut anläggningen så att det kommer in en JFB med. Varför vänta, olyckan kan ju hända när som helst.
Men då är ju frågan om en elektriker accepterar att använda den befintliga huvudledaren från huvudcentralen ut till stallet. Är det något problem? Jag tycker att om man skall göra vid något skall det göras ordentligt, men jag är inte så sugen på att gräva upp uppfarten och lägga ny kabel, speciellt inte om det fungerar nu. Även om det är diskutabelt utfört.
Skall man skaffa ny central med dvärgsäkringar, eller fixa till den gamla? Jag vet att vissa tycker att diazed är bättre, men jag vet inte riktigt varför. När vi ordnade till elen i huset tyckte en bekant (elare) att det var dumt av mig att byta ut den gamla fungerande med porslinsäkringar mot dvärgbrytare. Vad är bättre respektive sämre med de olika?
http://www.jula.se/enkelradig-normcentral-ip55-402166
Självklart måste jag ställa en fråga till om min elcentral. I undercentralen var ju en av faserna blå, vilket inte är helt bra. Men att ansluta svarta ledare in i nollskenan då? Har nollan varit svart tidigare? När jag snokade under locket såg jag att det går just svarta ledare in i nollskenan.
Logga in
Skapa konto
Go´natt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Grundregeln är att det som är gjort tidigare enligt de föreskrifter som fanns då fortfarande får användas. Nya föreskrifter är inte retroaktiva. Och förr i tiden, före 1996, fanns inget minimikrav på PEN-ledarens area, så det kan vara korrekt enligt reglerna. Om det fortfarande är bra måste nog en elektriker bedöma på plats - är kabeln fortfarande i bra skick med en bibehållen skyddsledare så kan du nog fortsätta använda den, om inte belastningen ökar i garaget så mycket att spänningsfallet i PEN blir besvärande.
En (gammal) diazedcentral i gott skick är överlägsen en modern normcentral på alla punkter utom betjäningen. Robust, tål värme, selektivitet, brytförmåga. En normcentral i plast brinner lätt, men dessa har naturligtvis sina fördelar de också.
http://www.byggahus.se/forum/el/164470-byta-elcentral.html
http://www.byggahus.se/forum/el/205747-byta-elcentral-vad-tror-ni-om-detta.html
http://www.byggahus.se/forum/el/170292-keramisk-eller-snabbsakringar.html
Den gamla central du har på bilden tycker jag dock har passerat sitt bäst-före-datum. Det blir krångligt att montera en JFB i den.
Svart ledare som nolla är återigen en fråga om ålder. Är osäker på när kravet på blå färg kom, om det var så sent som 1996. Även om centralen byttes senare så var ju kabeln gammal. Man kan dock tycka att det borde märkas upp på något sätt. Du har ju även röd skyddsjord.
Den svarta ledaren i den blå plinten längst till höger ligger utanför JFBn i centralen. Vad matar den? Sedan ser jag två svarta ledare längst till höger på den högra blå plinten.
En (gammal) diazedcentral i gott skick är överlägsen en modern normcentral på alla punkter utom betjäningen. Robust, tål värme, selektivitet, brytförmåga. En normcentral i plast brinner lätt, men dessa har naturligtvis sina fördelar de också.
http://www.byggahus.se/forum/el/164470-byta-elcentral.html
http://www.byggahus.se/forum/el/205747-byta-elcentral-vad-tror-ni-om-detta.html
http://www.byggahus.se/forum/el/170292-keramisk-eller-snabbsakringar.html
Den gamla central du har på bilden tycker jag dock har passerat sitt bäst-före-datum. Det blir krångligt att montera en JFB i den.
Svart ledare som nolla är återigen en fråga om ålder. Är osäker på när kravet på blå färg kom, om det var så sent som 1996. Även om centralen byttes senare så var ju kabeln gammal. Man kan dock tycka att det borde märkas upp på något sätt. Du har ju även röd skyddsjord.
Den svarta ledaren i den blå plinten längst till höger ligger utanför JFBn i centralen. Vad matar den? Sedan ser jag två svarta ledare längst till höger på den högra blå plinten.
Hager framför Rutab. Men det köper elektrikern.
Ligger matningen till UC nedgrävd? Finns det någon installationskabel som är godkänd för förläggning utan skyddsrör? Om rör finns hade jag försökt dra ny kabel. Den som är där nu är avsedd för två faser.knipo skrev:Anläggningen är gammal, och jag misstänker att det är förra husets ägare som själv installerat den. Han har gjort mycket själv, en del mindre bra men även en hel del väldigt bra måste jag säga.
[länk]
[bild]
Go´natt.
Kabeln ligger nedgrävd under gårdsplanen utan rör. Hade den legat i rör hade jag bytt den, men som det är nu så måste jag gräva upp den för att byta och det är jag inte sugen på. Vad den svarta ledaren matar har jag ingen aning om, får väl kolla.
När jag tänker efter borde väl firman som bytte centralen lämnat kvar den gamla diazedcentralen. Den tog de nog med sig efter utfört arbete. Den kunde jag ju ha användning för nu! Hantverkare brukar väl inte ta med sig "skräpet", det får jag kasta.
Kanske skall ringa och fråga var de lade den någonstans
.
När jag tänker efter borde väl firman som bytte centralen lämnat kvar den gamla diazedcentralen. Den tog de nog med sig efter utfört arbete. Den kunde jag ju ha användning för nu! Hantverkare brukar väl inte ta med sig "skräpet", det får jag kasta.
Kanske skall ringa och fråga var de lade den någonstans
En variant är att göra en tvåfasgrupp av kabeln om du inte använder trefasuttaget. Då blir gulgrön skyddsjord och blå blir omkopplad till nolla (se upp med anslutningen i matande central om det är jfb i den) så den hamnar rätt, om den befintliga säkringen ligger utanför jfb. komplettera med jfb i den nya gruppledningen eftersom elcentralen i stallet blir onödig med enbart 10 A säkring i matningen. Den i inkommande kabeln kan du dela till två enfasgrupper i en dosa i stallet
Med den lösningen kan jfb placeras antingen i stallet är vid matande central.
Med den lösningen kan jfb placeras antingen i stallet är vid matande central.
Redigerat:
Centralen i stallet ser bra ut tycker jag, sätt en JFB i en kapsling där så blir det helt ok. Finns ingen anledning att byta huvudledningen om det innebär en massa jobb och inte delen i stallet behöver utökas väsentligt. Man får leva med att reglerna inte är retroaktiva och ser allt så fint ut som här finns ingen anledning att riva i det utan peka på underhåll som inte kräver att senaste reglerna följs.
Problemet är att den saknar separat skyddsjord och nollskena. Antingen måste en nollskena monteras eller så måste jfb placeras i utgående gruppledningarGK100 skrev:Centralen i stallet ser bra ut tycker jag, sätt en JFB i en kapsling där så blir det helt ok. Finns ingen anledning att byta huvudledningen om det innebär en massa jobb och inte delen i stallet behöver utökas väsentligt. Man får leva med att reglerna inte är retroaktiva och ser allt så fint ut som här finns ingen anledning att riva i det utan peka på underhåll som inte kräver att senaste reglerna följs.
Måste nollskena monteras? Om jag ser rätt är det 3 st utgående kablar och det är max 2,5 mm2. Då skulle det räcka med en Wago för att koppla samman nolledarna i diazed UC efter en jfb i egen kapsling bredvid.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Någon form av plint behövs för N efter JFBn. Då centralen är så liten räcker det säkerligen med de små plintar som brukar finnas i mindre normkapslingar.
TN-S till husets central får vi hoppas att det inte är..
TN-S till husets central får vi hoppas att det inte är..
Om det är TN-S till husets elcentral är det dags att (t.ex.) koppla om blå ledare i kabeln till UC som nolla istället (som sagts ovan). Blir då tvåfas i UC. Numera går ju de flesta verktyg och pumpar på 1-fas så det borde inte vara något problem.
Vore även bra med en bild på trefas-uttaget i stallet, gammal platt modell ska ej användas längre.
Vore även bra med en bild på trefas-uttaget i stallet, gammal platt modell ska ej användas längre.
Klicka här för att svara