Y
En vägg togsbort för utöka storleken på badrummet.

Elektriker var här och återanvände en befintlig apparatdosa på 95cm höjd till kabinen (av modell med tak och golv).

Själva "arbetsbrytaren" i detta blev en vanlig brytare likt den för takbelysningen fast denna har även indikeringslampa. Ihop med relä i elcentralen samt jordfelsbrytare.

När jag läser gamla trådar så skriver alla att duschkabinens uttag ska vara i taknivå.

- Funderar på vad enklaste åtgärden vore. Borra in en senildosa och lyckas pricka flexröret?
Sätta ett kabel-täcklock och dra kabel upp till taket? Jag vill ju inte brytaupp mitt nya badrum samtidigt vill jag ju inte dö av den heller.

Jag hittar inget krav på att kopplingspunkten till en duschkabin måste sitta nära taket, eller typ 2 m över golv, även om det kan vara lämpligt. Jag kan heller inte se några skäl till att det skulle behövas då duschkabinen i sig inte ska skvätta ned denna kopplingspunkt. Det ska vara andra skäl i så fall, t.ex vatten från andra håll eller funktionella skäl som att barn kommer åt denna strömbrytare, om det skulle vara ett problem?

Elinstallationsreglerna ställer bara allmänna krav på kapslingsklasser, inkopplingssätt och lämplighet etc. Höjder på kopplingspunkter finns i annan svenska standard, som visserligen väger lika tungt men syftar inte alltid på just elsäkerheten.

Det låter ju som att strömbrytarens placering hamnar i oklassat område här, men du skriver inte hur nära. Lite osäker på om område 2 gäller 60 cm från öppningens kanter (så var det förr), men man bör nog räkna med det, dvs att det går att duscha med dörren öppen. Dessutom kanske duschkabinen ersätts av vanlig dusch i framtiden.

Jag tror ändå du kan lita på denna elektrikers bedömning av placeringen.

Y
Strömbrytaren är säg 1,1-1.4meter ifrån kabinen lite beroende på hur man mäter.
Och sitter intill tak&spegelbelysningsknappen. Borde ju vara lättare att bryta den än någon spak uppe/bakom kabinen.

Skulle man byta till vanlig dusch så behövs inte elen och en matta kan limmas ovanpå för att få en hel vägg igen. -Fast så kanske inte nästa person tänker såsett.

Redigerat:
Du ska inte bekymra dig över vad som kommer att ev hända i framtiden utan om hur det ska bli nu, Framtiden måste den som ändrar "i framtiden" ta tag i. I framtiden det kanske blir ett sovrum vem vet?
Är det den typ av kabin som jag tror sker ju allt vattenblask inne i ett slutet utrymme och då ska det inte vara några problem med anslutningen. Det är den NORMALA användningen av rummet som bestämmer hur det ska utföras och normalt ska det inte sölas med vatten utanför kabinen.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.