6 749 läst ·
21 svar
7k läst
21 svar
EM23-DIN - bra eller dålig?
Jämförde lite mot andra mätare man kunde hitta.
Eltakos visar 1% fel.
ABB Visar 1-2% fel.
09 808 00 - DBB 23000 - 3x57-288/100-500 - Aktiv - klass 2/A
09 808 01 - DBB 13000 - 3x57-288/100-500 - Aktiv - klass 1/B
09 808 10 - DDB 13000 - 3x57-288/100-500 - Aktiv & reaktiv - klass 1/B
09 808 02 - DBB 22000 - 3x100-500 - Aktiv - klass 2/A
De flesta verkar visa 1% fel kort och gott.
Nyfiket undrar jag hur mycket fel huvudmätaren tillåter när alla andra småmätare har dessa marginaler. Får hålla tummarna att huvudmätaren mäter förlite.
-Kanske därför dom redan ska byta ut de rätt så nya digitalmätarna.
Eltakos visar 1% fel.
ABB Visar 1-2% fel.
09 808 00 - DBB 23000 - 3x57-288/100-500 - Aktiv - klass 2/A
09 808 01 - DBB 13000 - 3x57-288/100-500 - Aktiv - klass 1/B
09 808 10 - DDB 13000 - 3x57-288/100-500 - Aktiv & reaktiv - klass 1/B
09 808 02 - DBB 22000 - 3x100-500 - Aktiv - klass 2/A
De flesta verkar visa 1% fel kort och gott.
Nyfiket undrar jag hur mycket fel huvudmätaren tillåter när alla andra småmätare har dessa marginaler. Får hålla tummarna att huvudmätaren mäter förlite.
-Kanske därför dom redan ska byta ut de rätt så nya digitalmätarna.
Ifall jag skulle vilja mäta vad min kyl,frys,ugn,häll,köksfläkt osv drar i köket.
Då antar jag att elektrikern får dra en egen "huvudstam" för detta, sen en mätare, sen säkringarna och prylarna.
Då är det ingen 3fas mätare jag söker anar jag, eller är det vilketsom? Skulle denna funka för detta med?
Då antar jag att elektrikern får dra en egen "huvudstam" för detta, sen en mätare, sen säkringarna och prylarna.
Då är det ingen 3fas mätare jag söker anar jag, eller är det vilketsom? Skulle denna funka för detta med?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Ugn och häll är definitivt trefas - en sådan mätare behöver du.
Elektrikern får göra en "hörna" i centralen där dessa förbrukare kopplas in. Förmodligen inga praktiska problem om du har en modern normcentral med plats över.
PS. Är du en katt eller hund?? :screwy:
Elektrikern får göra en "hörna" i centralen där dessa förbrukare kopplas in. Förmodligen inga praktiska problem om du har en modern normcentral med plats över.
PS. Är du en katt eller hund?? :screwy:
Har en "nyinstallerad" central med plats över.
Samt har okej procent på prylar så i samråd med elektrikern så skulle jag köpa mätaren till bergvärmen själv då dom ändå inte handlar på ahlsell i vanliga fall men tänkte kanske kunde ta två och se om han kunde passapå och ta och montera till köket med.
Men, i mitt tänk så om jag nu ska mäta totalförbrukningen på dessa vitvaror, då är det ju inte trefas utan på den grövre "hörnan" innan det grenas till 3fas?
Fast så anar jag att det kvittar om man nu kopplar bara 1fas genom mätaren för den tål det, bara att det inte blir mätvärden på de andra faserna.
(bilden är nätkändisen grumpycat)
Samt har okej procent på prylar så i samråd med elektrikern så skulle jag köpa mätaren till bergvärmen själv då dom ändå inte handlar på ahlsell i vanliga fall men tänkte kanske kunde ta två och se om han kunde passapå och ta och montera till köket med.
Men, i mitt tänk så om jag nu ska mäta totalförbrukningen på dessa vitvaror, då är det ju inte trefas utan på den grövre "hörnan" innan det grenas till 3fas?
Fast så anar jag att det kvittar om man nu kopplar bara 1fas genom mätaren för den tål det, bara att det inte blir mätvärden på de andra faserna.
(bilden är nätkändisen grumpycat)
Den mätaren duger gott. Smidigt då man kan se resp fasförbrukning.
Om du ska mäta många förbrukade funkar denna bra http://www.egauge.net/prod/egauge.phpYrrol skrev:Har en "nyinstallerad" central med plats över.
Samt har okej procent på prylar så i samråd med elektrikern så skulle jag köpa mätaren till bergvärmen själv då dom ändå inte handlar på ahlsell i vanliga fall men tänkte kanske kunde ta två och se om han kunde passapå och ta och montera till köket med.
Men, i mitt tänk så om jag nu ska mäta totalförbrukningen på dessa vitvaror, då är det ju inte trefas utan på den grövre "hörnan" innan det grenas till 3fas?
Fast så anar jag att det kvittar om man nu kopplar bara 1fas genom mätaren för den tål det, bara att det inte blir mätvärden på de andra faserna.
(bilden är nätkändisen grumpycat)![]()
Du kan mäta olika grupper med en 3-fas mätare med tillhörande strömtrafo.
Klicka här för att svara
