Hej,

Köpte häromdagen denna kopplingsklämman på Biltema, då jag behövde en som inte byggde så mycket på höjden. http://biltema.se/sv/Bygg/El/Tillbehor/Kopplingsklamma-med-snabbfaste-10-st-350861/

Läste inte på baksidan tills idag, och där står det
För entrådskabel 0,75–2,5 mm2.
Detta missade jag helt, hann montera den på ett ställe, och där verkar den fungera.

Menar dem installationskabel med solid ledare, istället för flerkardelig som FK är?
Eller missförstår jag vad de menar med entrådskabel?

Bör jag byta ut denna mot något annat?
Alla kablar jag har är flerkardeliga, vanliga FK.

Tack för snabba svar!
 
Korrekt. Jag kan varmt rekommendera Wago 222. Mycket smidig.
 
Fluxor skrev:
Korrekt. Jag kan varmt rekommendera Wago 222. Mycket smidig.
Korrekt som i, den kopplingsklämman är fel för min kabeltyp?

Konstigt att det fungerade bra på den jag testade på!
 
Det är skillnad på t.ex. fungerar i betydelsen "ledaren sitter fast och klämman leder ström" och fungerar i betydelsen "kan hantera samma ström som ledaren utan att bli för varm".

Vet inte om det även finns risk för glappkontakt med tiden (ännu större brandrisk).
 
Den är i alla fall mycket lik den Wago som fans före (15-20 år sedan) dagens modell av Wago. Kan det vara så att nån Kines köpt Wagos g:a maskiner ??
 
Ett bra exempel på att Biltema inte ska sälja elmateriel. Det närmaste man kan komma en entrådskabel är detta, i detta exempel H03RN-F 1x0.75, dvs en kabel med en (1) ledare (dvs både ledarisolering och en mantel utanpå, eller motsvarande förstärkt isolering) som ofta används till julgransbelysning. Jag skulle inte försöka stoppa in denna kabel i denna toppklämma.

2010062516592851611.jpg

Köp Wago eller Helacon istället.
 
Kan ju funka.. Men varför chansa, finns ingen tillverkare som verkar stå för denna produkt, är det många kronor man kan spara på detta sätt?
 
Det här belyser att man behöver vara lite påläst och ha lite kunskap för att handla elprylar på Biltema (lågprisaffärer) samtidigt som det är de minst pålästa som handlar där...köp en ask wago hos han i sjön.
 
Jag hade aldrig köpt denna på Biltema om det inte var för att den var tunn och smidig. De där Wago-klämmorna med "armar" är lite för tjocka för ändamålet. Avskyr Biltema när det gäller produkter man ska kunna räkna med!
Men jag letar vidare efter kvalitétsgrejer.

Vill absolut inte chansa på något sånt här!
 
Jag köpte någon rätt platt klämma på Hornbach för ett tag sedan...
 
anders07 skrev:
Jag köpte någon rätt platt klämma på Hornbach för ett tag sedan...
Även jag sett den där, verkar vara från Tyska Kauslund.de men jag kommer inte åt deras sida alls. Riktigt liten och smidig.
Gillar Helacon då jag anser dem prisvärda kontra Wago 222, nackdelen är ju att man inte kan få lös nått när det väl sitter...
 
jockebq skrev:
Jag hade aldrig köpt denna på Biltema om det inte var för att den var tunn och smidig. De där Wago-klämmorna med "armar" är lite för tjocka för ändamålet.
Kanske en ubåt skulle fungera?

ubat.jpg

De är ju betydligt mindre än exempelvis Wago.
 
slacker skrev:
Även jag sett den där, verkar vara från Tyska Kauslund.de men jag kommer inte åt deras sida alls. Riktigt liten och smidig.
Gillar Helacon då jag anser dem prisvärda kontra Wago 222, nackdelen är ju att man inte kan få lös nått när det väl sitter...
Den går att pilla upp om man har en liten vass skruvmejsel men med flerkardelig tråd är det nog extremt svårt att få ut den hel igen...
 
ullberg
De på biltema är ju vansinnigt lika Helacon Easy (så lika att jag nästan tror det är samma fabrik). Och enligt helacon är de bara för solida ledare, så rådet att byta till något annat är nog bra.

Men se till att få den "klassiska" helacon (vad heter egentligen den serie? Helacon plus?) eller wago 222 / 773 som båda funkar med FK, skulle ju vara totalt antiklimax om man beställer hem med en låda helacon easy, sliter upp den och inser att det är exakt samma som BT fast till ett högre pris...

/U
 
Var det inte någon här som visade bilder på en brunnen koppling av denna modellen för ett par år sen?
Satt väl inte ens på ett belastat ställe, utan "normal" belastning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.