Ett element (eller är det två!), en fas, två faser in, fasade sidokanter, sitter på fasaden, osar fasansfullt!
Det är inte lätt alltid
Det är inte lätt alltid
Det som ställer till beräkningarna är att 400 volt är huvudspänning. Jag har aldrig helt förstått varför man använder det. Kanske för att skilja på när du är en och flera faser man använder. 230v är fasspänning och lättare att räkna på och förstå. Gör så här:
Strunta i 400v
Hitta Hur många faser du har
Räkna alltid på 230volt
Formeln är
Effekt=230*ampere*faser
Ex två faser. 10A o 230v (alltid 230v)
Effekt = 230*10*2=4600W
Strunta i 400v
Hitta Hur många faser du har
Räkna alltid på 230volt
Formeln är
Effekt=230*ampere*faser
Ex två faser. 10A o 230v (alltid 230v)
Effekt = 230*10*2=4600W
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Grattis! Du har vunnit SM i trådlyft.
Effekter räknas naturligvis med den spänning som är ansluten. P=U*I. Använder du trefas finns där andra formler. Se tex Wikipedia.
Effekter räknas naturligvis med den spänning som är ansluten. P=U*I. Använder du trefas finns där andra formler. Se tex Wikipedia.
Vad vill du Jag Ha sagt? Det är ju inte fel det jag säger iaf. Spänningen mellan jord och varje fas är fortfarande 230v även när det är trefas och effekten räknas ut på precis det sätt jag beskriver.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Jo, om vi räknar med tre faser så har du helt rätt:
I*3*230 == I*√3*400
I*2*230 != I*1*400
I*3*230 == I*√3*400
I*2*230 != I*1*400
Klicka här för att svara
