Hejsan. Är nya här och rätt ny på att fixa med el.
Men till min fråga nu.
Har tänkt att byta ut lite gamla elkablar ute i min lada, men fick huvudbryl när jag öppnade dosan på vägen.
Det ser ut så här:
Dom kablarna som kommer nerifrån, kommer ifrån huset.
Och dom kablarna som går uppåt går in i ladan "tyg kablen"
Hur ska jag koppla på en "modern" kabel i denna dosan?
Vart ska "Jorden" sitta?
Vart ska "Fasen" sitta?
Vart ska "Nollan" sitta?
Mycket tacksam för svar =)
Men till min fråga nu.
Har tänkt att byta ut lite gamla elkablar ute i min lada, men fick huvudbryl när jag öppnade dosan på vägen.
Det ser ut så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom kablarna som kommer nerifrån, kommer ifrån huset.
Och dom kablarna som går uppåt går in i ladan "tyg kablen"
Hur ska jag koppla på en "modern" kabel i denna dosan?
Vart ska "Jorden" sitta?
Vart ska "Fasen" sitta?
Vart ska "Nollan" sitta?
Mycket tacksam för svar =)
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
1. Omöjligt att säga då färgerna egentligen inte säger ett skit. Anledningen till detta är att folk har kopplat själva utan att veta vad de gör och även att färgerna har ändrats genom åren eller haft olika betydelse i olika kommuner.
2. kontrollmät alltid! Sa jag att man ska kontrollmäta?
Jag skulle tro att röd är skyddsjord och vit är nolla (dessa har blivit ihopkopplade vilket inte är bra att göra i en ny installation eller med JFB.)
Svart är fas.
"biledaren" verkar användas som jordtråd. därav att rödoch vit är ihopkopplade.
Ser hela installationen ut som den gör i dosan hade jag tagit dit en elektriker och snyggat till allting. Det är inte bara koppla och se så de lyser för det behöver inte vara rätt.
Kontrollmät innan du gör något!
2. kontrollmät alltid! Sa jag att man ska kontrollmäta?
Jag skulle tro att röd är skyddsjord och vit är nolla (dessa har blivit ihopkopplade vilket inte är bra att göra i en ny installation eller med JFB.)
Svart är fas.
"biledaren" verkar användas som jordtråd. därav att rödoch vit är ihopkopplade.
Ser hela installationen ut som den gör i dosan hade jag tagit dit en elektriker och snyggat till allting. Det är inte bara koppla och se så de lyser för det behöver inte vara rätt.
Kontrollmät innan du gör något!
Hur var det nu med kontrollmätningen... var det nån som nämnde det
I det här fallet är det ända man kan göra... Annars så är det bara gissningar vi kommer med...
framför allt när du har båda svart, röd och vit under samma skruv...
Va är det man säger... att mäta är att veta..
I det här fallet är det ända man kan göra... Annars så är det bara gissningar vi kommer med...
framför allt när du har båda svart, röd och vit under samma skruv...
Va är det man säger... att mäta är att veta..
Om det är en lada som dosan sitter i har du med stor säkerhet ett 360/400 volts uttag i byggnaden.
Om så är fallet är med stor säkerhet de tre isolerad ledarna varsin fas och de tvinnade ledarna jord.
Mäter du mellan en isolerad ledning och de tvinnade skall du då få 220/240 volt och mellan två av de isolerade får du då 360/400 volt.
Innan du byter ut en ledning (inte direkt nödvändigt för plasten på de isolerade ledarna ser friska ut) bör du kontakta en elektriker. Rekommendationen är att då byta ut alla ledningar och installera jordfelsbrytare.
Om så är fallet är med stor säkerhet de tre isolerad ledarna varsin fas och de tvinnade ledarna jord.
Mäter du mellan en isolerad ledning och de tvinnade skall du då få 220/240 volt och mellan två av de isolerade får du då 360/400 volt.
Innan du byter ut en ledning (inte direkt nödvändigt för plasten på de isolerade ledarna ser friska ut) bör du kontakta en elektriker. Rekommendationen är att då byta ut alla ledningar och installera jordfelsbrytare.
Tack så mycket för alla svar..
Jag ringer elektrikern imorgon förmiddag tror jag =)
Jag ringer elektrikern imorgon förmiddag tror jag =)
Klicka här för att svara