I
Fick ett brev idag om kommande förändringar gällande el-behörighet. För egen del betyder det inte så mycket då jag så att säga gjort mitt på arbetsmarknaden, men det kunde vara roligt att veta hur aktiva kabelknytare ser på saken.:cool:

Någon större skillnad ser jag inte utifrån de "brev" vi fått, och jag tror inte det blir så stora "omvälvningar" den dag det nya förslaget ligger klart.

I
elmont skrev:
Någon större skillnad ser jag inte utifrån de "brev" vi fått, och jag tror inte det blir så stora "omvälvningar" den dag det nya förslaget ligger klart.
Jag har ju bara läst foldern och inte gått på djupet, men det verkar som det ska bli lättare att få behörighet efter godkänt prov utan att ha läst relevant linje på högskolan. Vidare omnämns förändringar gällande elansvar.
Det kan så klart vara på gott och ont, mycket handlar väl om kravnivån på de två proven.

Man behöver inte nån högskoleutbildning i dag för behörighet, det räcker med en kvällskurs på 600 timmar och att man uppfyller arbetskravet. Och dom nya proven kommer säkert att bli så pass "krävande" att dom som inte har kunskaperna/kunnandet inte klarar sig. Troligen skulle många som har nån ingenjörsutbildning där man "fått" behörighet och sedan inte arbetat aktivt inte klara dom nya proven. Så jag tror att dom som klarar proven är väl så skickade att bedriva elarbete som många som har behörighet i dag.

I
elmont skrev:
Man behöver inte nån högskoleutbildning i dag för behörighet, det räcker med en kvällskurs på 600 timmar och att man uppfyller arbetskravet. Och dom nya proven kommer säkert att bli så pass "krävande" att dom som inte har kunskaperna/kunnandet inte klarar sig. Troligen skulle många som har nån ingenjörsutbildning där man "fått" behörighet och sedan inte arbetat aktivt inte klara dom nya proven. Så jag tror att dom som klarar proven är väl så skickade att bedriva elarbete som många som har behörighet i dag.
Det är vad jag tror också. Finns det då ingen oro bland elföretagen för ökad konkurrens ? Logiskt är det väl korrekt att de som är insatta ska få lov att hålla på med verksamheten. Men samtidigt betyder det, om jag förstod det rätt, att den som jobbat som elmontör, klarat av proven och fått sin behörighet kan verka som elarbetsansvarig med flera elmontörer under sig. Hur kommer prispressen att påverka kvaliteten?

Det blir knappast fler som startar elfirmor, om man startar en elfirma hänger knappast direkt samman med möjligheten att få behörighet (vilket jag inte tror blir så mycket lättare) och det är inte speciellt svårt i dag att få behörighet.
Och att en som är "duglig" kan jobba med flera under sig är ingen nyhet, i dag har man på större "byggen" en eller flera ledande montörer (vanliga elektriker utan behörighet) som leder ett eller flera "gäng" elektriker. Och att det skulle bli någon prispress har jag svårt att se.
För att driva företag och få det lönsamt krävs helt andra egenskaper än att till fullo behärska regler och bestämmelser för elinstallationer. Det är faktiskt så att mååååånga ytterst dugliga elektriker är rätt dåliga på att driva företag och vise versa.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.