Hej, har nyss flyttat in i en lägenhet och fick för mig att kika på brandvarnaren som saknar batteri, men däremot finns det ett par ledningar som går från brandvarnaren in i ett hål i taket. Vilket syfte kan dessa ledningar tänkas tjäna, jag trodde brandvarnare uteslutande använde batteri? Se bif bild

• 20131124_175837.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Matning av el istället för batteri

Nätansluten brandvarnare. Är på tal då och då att det ska bli krav på det vid nybyggnad på grund av slarv med att byta batterier.

ser ut som en pluto brandvarnare förövrigt.

Sitter nog en centralenhet vid elcentralen. jag har sett ett par olika och demonterat/monterat runt 250st.
De jag har satt ansluts med 3 kablar. plus/minus och signal mellan alla brandvarnare.

Din verkar enbart larma i den berörda eller så skickas information ut till de andra när centralenheten skickar ut högre spänning etc till de andra och får även de att larma. Lite svårt att ge korrekt info utan någon info om vad det är för grejor.

Edit: du ser inte om kabel i röret har ett rött skyddshölje?
Har bara varit i kontakt med ekkx som kabel till dessa då det känns onödigt att ha ett krav på brandbeständig kabel mellan dessa.

Redigerat:
http://www.alarmsystem.se/docs/PLUTO FWL 109_110.pdf

Den äldre varianten av centralenhet jag varit i kontakt med. Efter bara ett par år så började det inbyggda batteriet sluta fungera och väldigt många fellarmade vilket resulterade i att folk klippte kablarna.

http://www.alarmsystem.se/produktinfo.asp?ProductId=347&tid=2&sid=14

Den nya jag monterade upp.

Dessa finns med inbyggt batteri eller en extra lika stor "låda" med 2-3 frigolitbitar i och ett 9V batteri med kablar till ett kretskort. Rätt billiga saker enligt mig.

Efter att man lärt sig alla trick folk gjort för att vandalisera brandvarnarna eller centralenheterna så kolla i brandvarnaren om du ser en metallplatta ca 3x3cm stor. Rätt vanligt att folk plockar bort denna. Ser den missfärgad ut så är brandvarnaren slut förövrigt. Kommer att fellarma eller inte larma alls.

Ett tips är att testa med tryckluft eller en speciell sprej man använder för att se så att brandvarnarna fungerar. Dock säger de inget om känsligheten mer än att larmar de direkt bör de rimligtvis vara säkrare än en man kan tömma en helt flaska på.

Vanligt hårspray fungerar säkert ypperligt att testa brandvarnarna med förövrigt.

Redigerat:
Lysande svar! Jo det är en Pluto 204, förstår jag nu. Den kan inte larma andra. Den har som fullmons spec anger bara 2 kablar. Den larmar när man trycker på testknappen så grundfunktionen verkar OK. Men jag borde förstås montera ett batteri. Eller det kanske jag inte borde då det saknas kablar till det och jag är ganska grön på elområdet...

Du ska låta den vara eftersom du inte har en aning om hur ett lokalt batteri påverkar resten av anläggningen. Är du orolig över funktionen, skaffa en till vanlig, batteridriven brandvarnare också.

Vi du testa denna brandvarnares funktion på ett enkelt sätt, tag ett stearinljus, låt det brinna en liten stund och blås ut det under brandvarnaren. Brandvarnaren ska larma för röken som kommer från ljuset efter att det blåsts ut. Ibland kan man få prova några gånger, det är lätt att så lite rök tar någon annan väg genom luften än in i brandvarnaren.

Testa inte med hårsprej etc. Risken finns att den inte slutar pipa då...

• Gilla
el_richard
  • Laddar…
Tack PNO och alla andra...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.