Det är såhär att jag har 2 byggnader. Från huvudbyggnaden har vi dragit en 30m förlängningssladd till den andra byggnaden och i den vill ja koppla in min byggcentral/väska.

Syftet med detta är att jag inte vill släcka hela huvudbyggnaden om något händer. Så min fråga är då om jag kan koppla in bara en fas i byggcentralen.

Jag vet om att bara 2st 230v uttag kommer att fungera men det är tillräckligt, hur är det med JFB kommer den fungera som den ska?

Funktionellt fungerar det, JFBn kommer att fungera som avsett. Men har du även en JFB i huset som skyddar denna kabel så blir det ett lotteri ifall ena eller båda husen slocknar. Det är inte heller säkert att överströmsskydden fungerar som de ska pga ledningslängden etc, men det är då vid kortslutning L-N vilket inte är lika kritiskt.

Lösningen i övrigt föranleder ett antal frågor...antar att det är temporärt och under uppsikt.

Jordfelsbrytaren bryr sig inte om det är 1, 2 eller 3 faser som är inkopplade. Möjligtvis kan testknappen sluta o fungera med bara 1 fas.

Sedan finns det ett problem med selektivtet mellan olika säkringar och e.v jordfelsbrytare i huvudbyggnaden. Blir det ett jordfel eller kortslutning. Då är det troligt att föregående jordfelsbrytare löser ut också om det är en normalvariant. Även säkringar kan lösa ut om dom inte är "jättestora"

Redigerat:
Tack det var precis dessa svaren jag var ute efter.

Vet någon anledningen till att testknappen inte fungerar med bara en fas? Är det för att den är beroende av en av de som inte är inkopplade eller är det för att de alltid kväver alla tre?

Jag hoppas att ingen JFB alls behöver lösa ut överhuvudtaget :)

Knappen är kopplad mellan en av faserna och nollan så använder du rätt anslutningar funkar den vid enfas också.

stoffe88 skrev:
Tack det var precis dessa svaren jag var ute efter.

Vet någon anledningen till att testknappen inte fungerar med bara en fas? Är det för att den är beroende av en av de som inte är inkopplade eller är det för att de alltid kväver alla tre?
Det beror på mellan vilken fas och nolla den är inkopplad. Är den inkopplad mellan L1 och N, och du bara använder L3 och N. Då kommer den inte att få någon ström till genomföra den "störning" mellan insidan (inkommnde) och utsidan (utgående) som simulerar ett jordfel. Testknappen påverkar alltså inte brytmekanismen mekaniskt.

Det var det jag misstänkte, tack då är det bekräftat :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.