Jag har märket i år att jag har ett jobbigt pipande ljud i hela mitt hus.
Det är sånt ljud som vissa Gamla tv apparater ger ut.
Jag hör det hela tiden. Men tex min far hör det inte.
Slår jag av strömmen till min pellets brännaren så tystnar ljudet direkt.
Kan man få bort detta ljud ?

Visste inte att pelletsbrännare kunde pipa, eller iallafall inte min!
Inga felmeddelande eller blinkade lampor?

Montören skrev:
Visste inte att pelletsbrännare kunde pipa, eller iallafall inte min!
Inga felmeddelande eller blinkade lampor?
Allt funkar som det ska.

Och ljudet måste komma ifrån brännaren för när brännaren går ner i vilo fas så tystnar pipande direkt.

Pipande ljud Vet jag faktiskt inte om man kan kalla det. Men alla som har varit och gjort hörsel kontroll. har hört detta ljud. Typ tinnitus ljud.

Vad påverkar så det kan bli sånt ljud? Bättre jord? Mer ström ? Något relä?

Redigerat:
Fläkten?

Jag vet vilket ljud du menar, ett högfrekvent "elektronikpip" Jag har haft en tv som lät så och det höll på att göra mig galen, men det var en tjock tv så det löste sig ganska snabbt. Men jag kan tänka mig att du är ute efter en lösning som brännaren överlever och någon sådan har jag tyvärr inte.
Det är som sagt inte alla som hör ljudet men gör man det så blir man ju skogstokig.

Om du talar om vad det är för pelletsbrännare som du har så blir det lättare att ge dig tips på vad som kan ge ditt ljud. Att bara skriva pelletsbrännare blir vi inte klokare av....:thumbup:

roli skrev:
Om du talar om vad det är för pelletsbrännare som du har så blir det lättare att ge dig tips på vad som kan ge ditt ljud. Att bara skriva pelletsbrännare blir vi inte klokare av....:thumbup:
Pellx 21 tror jag den heter gul med några år på nacken.
Fläkten bytes igår. Och ljudet va likadant innan som efter.
Hörde aldrig detta ljud för året.

Slussen på inmatningen till min brännare gnisslade ibland innan jag bytte lamellerna, jag hade ju också gissat på fläkten, men den var ju bytt.
Skruva isär brännaren och kika, kolla sluss och känn om det är glapp i axlarna till matarskruvarna hade jag nog gjort

Vissa switchade nätdelar ger ifrån sig ett svagt pipljud.
Vet dock inte om någon Pellx brännare har en sådan nätdel.
(Min PX21:a har inga sådana hyss för sig och den var ny 2003)

Kondensatorer som sitter i typ all elektronik kan börja vibrera och detta ger då ett rätt så lågfrekvent tjutande. kan man hitta felkällan kan det vara så enkelt att man tycker den försiktigt lite lätt åt sidan alternativ att man limmar fast den med ett lim som tål drifttemperaturen så att limmet stelnar.
Viktigt att tänka på att är en kondensator "svullen" eller har "lyft på hatten" eller kanske rent utav har börjat läcka en brun sörja. Då kan Elektroniken vara på väg att hälsa hem. Ibland kan man rädda elektroniken med att ersätta de skadade kondensatorerna med nya av samma spec eller "bättre". Dock måste man veta vad man håller på med och ha bra lödkunskaper.

J
En transformator kan orsaka pipljud.
Det var väl det som brukade börja leva om i gamla TV-apparater, som folk bla fick tyst på igen genom att limma transformatorn? (Typ med epoxilim).
Så finns det en transformator, testa tryck på den och se om det blir tyst.
(Ex med handtaget på en skruvmejsel)

Nu kan jag inget om Pellx brännare så av mig får du inga tips. Men ställ din fråga på www.pellets.info under Pellx-fabrikat "mappen". Så kommer du i kontakt med andra Pellx ägare som kanske kan leda dig till vad det kan vara.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.