Tja.

Har lite bekymmer med min Y/D start på min kompressor.
Grejorna har inte använts på flera år och har en hel del år på nacken.
Iaf har startat upp den och kört kanske ett 50tal-100tal? uppstarter. Mestadels ifrån när tryckvakten säger till/från.

Iaf. Det började med att jag hade kört kanske 20? till/frånslag med den då jag satt och slipade.
Hörde i bakgrunden att den slog till och började varva upp. Sen dog allt.
Jag tänkte först att jag drog en huvudsäkring eller en säkring i gatan men så var inte fallet. Bara en 10A säkring som slog ifrån vilket jag har kopplat manövern via. Återställde den och jag körde kanske 10 uppstarter till och gick hem för dagen.

Nästa dag så körde jag kanske ett 30tal uppstarter innan den slog ifrån. återställde säkringen igen och den började pumpa för att sedan slå ifrån. Nu började jag ana oråd. Drog ur 3 fas kabel så att bara manövern finns med i bilden. Y kontaktorn drar (givetvis H kontaktorn med) och timern räknar ner. När den hoppar över till D så går säkringen. Kortis någonstans men hur?
För även om det är en tunga i någon kontaktor som ligger kvar så är det fortfarande samma krets och det går väl inte att få kortis på det hållet? Jordningen har jag inte hämtat från gruppen där manövern är inblandad så att det är kortis mot jord är omöjligt. Någon annan Nolla är ej inkopplad än den från manöver kretsen. (erhm borde sätta en toppklämma på de oinkopplade kablarna.)

dytdcDZ.jpg
YuU3FQ8.jpg

Jag har inte felsökt något då jag inte hade fluken med mig.

Så hur är det möjligt att man drar säkringen ? Något i någon kontaktor som släpper igenom för mycket Ampere?

Redigerat:
Magnetventilen är väl det troligaste och i fallande skala D-spolen. Bara att koppla ur en i taget och köra på manövern.

Magnetventiler är inkopplad under Y kontaktorn med så den kan man utesluta direkt.

Är det inte kopplat som på schemat? D-spolen är ju kvar att testa iaf.

-=fullmoon=- skrev:
Magnetventiler är inkopplad under Y kontaktorn med så den kan man utesluta direkt.
??????

Enl. schemat får ju magnetventilen bara ström när kontaktor D är dragen !!!

Eller stämmer inte schemat och verkligheten?

Vad gör dioden över en av reläkontakterna??

Det är en typisk tidig 70-talskoppling, kunde man få in en modern halvledare så dit med den. Anledningen i detta fallet är enkel att se, men hur går det med MTBF, FMEA osv som var uppe i elcentralstråden? :-)

På bilden ser ju allt orört ut så det borde stämma enligt schemat, och då kommer ventilen in som förstahandsval för felsökningen. TS är väl elektriker så lite förvänande med fråga på detta.

Koppla ur vardera spole och felsök. Till slut finner du felet...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.