Hej!
Jag har köpte ett mjukstartrelä (ABB PSR12-600-71) som jag tänkte koppla in till min värmepump. Jag tänkte att det bara var att byta ut kontaktorn till kompressorn mot denna men när jag tittade i manualen blev jag osäker. Ska man ha kontaktorn kvar och lägga mjukstarten efter? Eller hur gör man?
Jag tittade i: http://www05.abb.com/global/scot/scot209.nsf/veritydisplay/ed709ee87e93c744c1257c2e0037c6d3/$file/1SFC132005C0201.pdf
sidan 30 och där var det kontaktor, relä, nödstopp och grejer.
//Johan
Jag har köpte ett mjukstartrelä (ABB PSR12-600-71) som jag tänkte koppla in till min värmepump. Jag tänkte att det bara var att byta ut kontaktorn till kompressorn mot denna men när jag tittade i manualen blev jag osäker. Ska man ha kontaktorn kvar och lägga mjukstarten efter? Eller hur gör man?
Jag tittade i: http://www05.abb.com/global/scot/scot209.nsf/veritydisplay/ed709ee87e93c744c1257c2e0037c6d3/$file/1SFC132005C0201.pdf
sidan 30 och där var det kontaktor, relä, nödstopp och grejer.
//Johan
Hur mycket kostade den?
Har funderat på att skaffa en till min IVT värmepump. Den har iofs snart gått 5 år snart , så frågan är om det lönar sig. Värmepumpen innan IVT pumpen gick i dryga 16 år utan mjukstart och gjorde ibland 80 starter per dag. Förra värmepumpen orsakade spänningsstörningar vid nästan varje tillslag, vilket IVTn inte gör. Nuvarande gör väl som mest runt 17-20 starter per dygn vintertid.
Har funderat på att skaffa en till min IVT värmepump. Den har iofs snart gått 5 år snart , så frågan är om det lönar sig. Värmepumpen innan IVT pumpen gick i dryga 16 år utan mjukstart och gjorde ibland 80 starter per dag. Förra värmepumpen orsakade spänningsstörningar vid nästan varje tillslag, vilket IVTn inte gör. Nuvarande gör väl som mest runt 17-20 starter per dygn vintertid.
I Sverige kostar en ABB PSR12-600-70 ca 2500+moms. Jag köpte min i Tyskland för 170 inkl frakt. Så det blev lite billigare också. Dock är den rätt stor så jag fick ta bort täckkåpan för att få plats.
Jag har en IVT HTE9 som har 10år på nacken så då kan man ju lika gärna koppla själv då man ändå inte har någon garanti. Jag satt i den främst för att ljuset blinka och det skallra i rören när den startade. Det är rejäl komfort höjning.
Jag har en IVT HTE9 som har 10år på nacken så då kan man ju lika gärna koppla själv då man ändå inte har någon garanti. Jag satt i den främst för att ljuset blinka och det skallra i rören när den startade. Det är rejäl komfort höjning.
Misstänker att det är samma modell som krävs till min ivt c7 HT+ från 2009?
Eller skulle denna fungera? Ty min kompressor drar ju bara runt 2kW vid drift.
http://m.ebay.com/itm/181408900936?nav=SEARCH
Har du lust att lägga upp ett litet kopplingsschema på hur du anslöt den ?
Eller skulle denna fungera? Ty min kompressor drar ju bara runt 2kW vid drift.
http://m.ebay.com/itm/181408900936?nav=SEARCH
Har du lust att lägga upp ett litet kopplingsschema på hur du anslöt den ?
Redigerat:
Det är enkelt att koppla in. Dock kräver ju en mjukstart en egen matning till skillnad från en kontaktor så den lär man dra fram på något sätt. Jag gjorde en fuling och tog spänning från L1 på säkringen innan motorskyddet. Egentligen borde väl den ha en egen säkring så det skall jag sätta i så småningom om. L1-L3 från motorskydd, T1-T3 till kompressor, Matning till A1, Nolla till A2 och startsignal till ST.
Jag dimensionera efter kontaktorn. På den stod det 5,5kW så jag köpte en mjukstart på 5,5kW.
Jag dimensionera efter kontaktorn. På den stod det 5,5kW så jag köpte en mjukstart på 5,5kW.
Bästa svaret
Kolla på motorskyddets data (ström) det kan ni dimensionera starten efter. Och det går också att ta manövern för kontaktorn direkt till både A1 och ST, eller så kan man ta fast matning till A1 direkt byglat från L1 på starten krävs ingen egen avsäkring där i detta fallet.
Klicka här för att svara

