Såhär ligger det till, jag har ett gamalt 3fasuttag i tvättstugan där tvättmaskinen sitter inkopplad men bara på en av faserna. De andra två används inte alls i dagsläget och jag skulle vilja ställa torktumlaren brevid tvättmaskinen och då är det uttaget i bra längd ifrån maskinen.

Om jag nu kopplar in torktumlaren på en av de andra "lediga" faserna får jag då använda samma skyddsjord och nolla för båda maskinerna? Eller måste jag dra dit nya/använda ett annat uttag?

Mvh, Tobias

Tobias Lundberg skrev:
Om jag nu kopplar in torktumlaren på en av de andra "lediga" faserna får jag då använda samma skyddsjord och nolla för båda maskinerna? Eller måste jag dra dit nya/använda ett annat uttag?
Nej, DU får inte koppla in något sånt. Men annars används samma nolla och jord för de andra faserna om en elektriker gör installationen! :)

• Gilla
cbp
  • Laddar…
Tackar för svar, menade givetvis inte att jag skulle göra det men det är lättare att skriva så än "om jag tar hem en elektriker".

Men då är det bara att köra vidare som jag har tänkt då. Nu ska jag bara ringa till elektrikern :)

Mikael_L
Det du vill göra är att sätta två enfasbelastningar på en trefasgrupp, det går men det finns några fallgropar med detta.

* Då bör det endast vara enfasbelastningar där, inte blandat enfas och två eller trefas. (Detta "bör" ska i princip utläsas "skall")
* Då bör det vara trepoliga säkringar, (detta "bör" kan utläsas "önskvärt om det inte är för stora problem/kostnader).
(men detta hör lite ihop med punkten ovan, skulle man blanda trefaslast med enfaslast (vilket gud förbjude) så måste måste måste det vara trepolig säkring)
* Då skall det vara en riktig flerfasig grupp, med grupperna utspridda på de tre faserna som finns, annars blir det överlast i nollan. Men detta bör redan vara klart då du har hittat ett färdigt trefas.
* Då skall det vara JFB om det ska kopplas till vanliga uttag
* Då skall trefasgruppen delas upp i en dosa innan det går som tre separata enfaskablar till två eller tre uttag, om det ska vara vanliga uttag.

Och så kanske jag glömt nåt ... :)

Mikael_L skrev:
Och så kanske jag glömt nåt ... :)
Tja, typ av JFB. Om du har en trefasgrupp med diazed/smältsäkringar med enfasigt anslutna laster så måste man ha en trepolig (egentligen fyrpolig...) JFB så att alla faserna bryts samtidigt vid jordfel. Alltså om man inte har en trepolig säkring som bryter gruppen så kan man lösa det kravet med motsvarande JFB. (Man skulle ju annars kunna tänka sig att någon implementerar ditt JFB-krav med en/två/tre enfas JFBer, men det är alltså inte OK.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.