2 432 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Var köper jag dimbar lampa med G4-sockel?
Jag har idag underskåpsbelysning med 230V dimbara halogenlampor och har testat att koppla in armaturen till en Fibaro-dimmer.
Det funkar fint. Problemet är att jag inte hittar någon som säljer lampor så jag vågar inte koppla in systemet permanent.
Är det helt omöjligt att hitta dimbara 230V lampor med G4-sockel?
Det funkar fint. Problemet är att jag inte hittar någon som säljer lampor så jag vågar inte koppla in systemet permanent.
Är det helt omöjligt att hitta dimbara 230V lampor med G4-sockel?
230v lampor med G4 sockel finns på den asiatiska marknaden. Jag är relativt säker på att de inte finns något EU-land som saluför ljuskällorna. Så vitt jag känner till så är sockeln och lamphållarna (G4) klassade för max 24V inom EU.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 936 inlägg
Säker på att du inte har en transformator någonstans?
Stiftavstånd G4=4mm, G9=9mm.
Haha, vilken jubelåsna jag är. Plockade fram databladet för armaturerna, men där hittade jag ingen information om sockeln.
Tröttnade och plockade ut en lampa. Osram 12v 20w G4. Så kan det gå när man har fått för sig att man har läst någonting. Tack för hjälpen. Ursäkta förvirringen. Armaturen är en Osram Halonestra om någon undrar.
Uppenbarligen sitter det en transformator däri. Är det riskfritt att dimra den med alla ljuskällor då eller är det trial and error som gäller med nedbrunnen kåk som insats?
Tröttnade och plockade ut en lampa. Osram 12v 20w G4. Så kan det gå när man har fått för sig att man har läst någonting. Tack för hjälpen. Ursäkta förvirringen. Armaturen är en Osram Halonestra om någon undrar.
Uppenbarligen sitter det en transformator däri. Är det riskfritt att dimra den med alla ljuskällor då eller är det trial and error som gäller med nedbrunnen kåk som insats?
Redigerat:
enligt spec är den "Dimbar med styrning i fasens framkant"
Sett denna tråd?
http://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?p=5821
Sett denna tråd?
http://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?p=5821
Klicka här för att svara