Hej

Bor i bostadsrätt (gammalt hus) och har gasspis. Vill skippa gasen och sätta in en vanlig (el) spis vilket kräver 3-fas. Har frågat föreningen, men de vet inte.
Jag är helt handikappad när det gäller elkunskaper så ni får ursäkta om det är en konstig fråga.

Har jag 3-fas indraget? Har fotat mitt proppskåp och jag hoppas ni som kan ser direkt...

• DSC_0551.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0554.jpg
    Skapa konto
  • DSC_0555.jpg
    Skapa konto
  • DSC_0553.jpg
    Skapa konto
Har du en bild på gruppförteckningen. Listan som visar vilken säkring som går till respektive uttag eller rum.
En bild på elmätaren och dess huvudsäkringar vore ännu bättre.

Enligt bilden är centralen utrustad för 3-fas. Kolla på din elräkning, där borde det stå antalet faset.

Immobil skrev:
Har du en bild på gruppförteckningen. Listan som visar vilken säkring som går till respektive uttag eller rum.
En bild på elmätaren och dess huvudsäkringar vore ännu bättre.
Jag är nyinflyttad, har ej fått ngn elräkning, och har tyvärr ingen aning om vad elmätaren sitter i fastigheten. Bifogat är gruppförteckningen men en fet textmass om hur jordfelsbrytaren funkar.

Hur ser man att det är 3-fas?

• DSC_0552.jpg
    Skapa konto
Precis som el_richard skriver har du central utrustad för trefas men förteckningen med endast två grupper använda (de säkringar som är uppfällda) och resten reserv tyder på att matningen är enfas.

Det är 3-fas. Jag hävdar att det omöjligt kan fungera med 1-fas med så många säkringsgrupper. JFB ser ut att vara 4-polig och det tyder på 3-fas

Som du ser på bilderna är det bara pos 10-11 som är till och samtidigt de enda upptagna i förteckningen. Verkar renoverat och uppdaterat förberett för trefas, ev redan omlagt men inte nyttjat mer än gamla utförandet. TS får kolla med ansvariga eller lyfta på locket.

• Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
GK100 skrev:
Som du ser på bilderna är det bara pos 10-11 som är till och samtidigt de enda upptagna i förteckningen. Verkar renoverat och uppdaterat förberett för trefas, ev redan omlagt men inte nyttjat mer än gamla utförandet. TS får kolla med ansvariga eller lyfta på locket.
Du är observant... Tänkte inte på det...

• Gilla
Ari11
  • Laddar…
Helt omöjligt att säkert säga det ena eller det andra, men med bara två grupper är det troligen enfas om man nu inte gjorn någon elrenovering i hela kåken vid något tillfälle.
En enfasmatning kan i princip räcka till hur många grupper som helst, beror på hur mycket last man tar ut totalt och hur krallig matningen är.
Vi behöver se under locket på centralen för att komma vidare med detta.

Tack för engagemanget. Kåken är från 20-talet så den har några år på nacken.

Kan jag jag skruva upp locket på centralen själv utan risk?

Slå av huvudbrytaren. Lossa locket. Ta en bild. Men det kan fortfarande vara en 1-fas mätare i källaren.

Har du tillgång till en voltmätare som tar 0-600 volt?. I så fall mät mellan säkring 7&8 resp 8&9. Har du 380~400 volt där så har du 3-fas...

Mikael_L
el_richard skrev:
Slå av huvudbrytaren. Lossa locket. Ta en bild. Men det kan fortfarande vara en 1-fas mätare i källaren.

Har du tillgång till en voltmätare som tar 0-600 volt?. I så fall mät mellan säkring 7&8 resp 8&9. Har du 380~400 volt där så har du 3-fas...
Då är det ännu bättre att mäta på ingående plint på huvudbrytaren, tycker jag. Då kan man fortsätta ha strömmen avslagen under hela tiden då man grejar där i centralen.
(Med huvudbrytaren avslagen finns det alltså fortfarande ström i centralen, men det ska normalt sett endast vara (åtkomligt) vid skruvarna på ena sidan av huvudbrytaren.

Och om du mäter så se noga till att du har mätsladdarna istoppade i uttaget för spänningsmätning i mätinstrumentet!
Har du sladdarna i för strömmätning (A) så lär det i bästa fall bara blixtra till ordentligt och sen en trasig säkring, men i olyckligare fall så pajar hela mätinstrumentet och i allra olyckligast fall så blir det t.o.m personskada. :(

Vill betona att man måste mäta. Det skall vara 400 V mellan faserna.

Är lägenheten endast förberedd kan det se ut som trefas, men vara kopplat som 3x1-fas, vilket inte alls är samma sak.

• Gilla
plaggis
  • Laddar…
Går det att utläsa någon beteckning på dom två svarta kablarna som syns i 2:a bilden (de som ligger i kabellisten)? Ser nästan ut som det skulle kunna vara en nydragen stigare som kommer in och vänder i din central.

Får känslan att man har gjort en "stamrenovering" elmässigt och plockat bort den lokala mätningen i varje lägenhet (ser ut att ha suttit en mätartavla i lägenheten) och gjort om fastigheten till en "kund" hos elbolaget med en central mätpunkt och sedan delar man solidariskt på förbrukningen (var i alla fall vanligt på 90-talet med en typen av upplägg för att kapa fasta kostnader), i vissa fall satte man en statistikmätare i varje lägenhet för att kunna följa upp avvikelser.

Med endast två grupper i lägenheten och gasspis så torde det med all säkerhet vara en enfasmatning.

O
Om du inte vågar skruva av locket till centralen, vilket jag förstår! så fråga styrelsen, de borde förhoppningsvis ha koll på huset. Men jag är rädd för att det är 1-fas... gasspis, det få antalet använda grupper.... Det är även min gissning. Men jag hoppas att jag har fel!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.