Hej
På fredag byggs min elcentral om. Tyvärr tänkte jag inte på att samtidigt få en elmätare inmonterad. Jag skulle även vilja läsa på lite om olika varianter så jag hinner nog inte välja någon.
Min fråga är om det är ett jättejobb att sätta in en elmätare på några modulplatser i en elcentral i efterhand?
(Synd att jag inte tänkt på detta tidigare)
Mvh
Fredrik

Mikael_L
fredand44 skrev:
Min fråga är om det är ett jättejobb att sätta in en elmätare på några modulplatser i en elcentral i efterhand?
Finns det lediga plats är det ett ganska litet jobb.

Det är en stor fördel ifall de säkringsgrupper som ska mätas sitter bra grupperat. Dvs ifall man vill mäta på belastningar på flera olika säkringar med samma mätare att dom säkringarna inte sitter utspridda över hela centralen.

Är så fallet börjar nog elektrikern med att lägga om grupperna så dom hamnar bra.

Kan man inte mäta alla grupper dvs all förbrukning?

Mikael_L
Jodå, inga problem. Då ansluts mätaren mellan HB och JFB, eller ev mellan JFB och gruppsäkringar.

Hej
Tusen tack för svaren!

• Gilla
glajan
  • Laddar…
Mikael_L
Nämn för den som bygger om centralen att det är tänkt att bli en elmätare sen, så det planeras för det från början. :)

fredand44 skrev:
Kan man inte mäta alla grupper dvs all förbrukning?
Jo, fast du har väl redan en elmätare som ordnar det? Eller har du flera centraler? Så enskilda grupper (exv. värme om någon sådan finns) är väl kanske mera intressant?

Om du vill kolla lite på priser/storlekar så har Kjell några snabba exempel (http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/energimatare), men det finns förstås mycket, mycket mer.

Mikael_L
Mikael_L skrev:
Vi har ju en tråd med en ganska god samling av priseffektiva (lät bättre än billiga :)) mätare.
Den har ju tom du LSA postat i, att du inte länkade ? :eek: :p
[länk]
Jag har blivit för gammal och gaggig, och är helt slut efter att ha burit takpannor i två dagar.

Det är min ursäkt och den håller jag fast vid! ;)

(Nej, det var ju bättre fångat än mig. Heder åt dig!)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.