Redigerat:
Är det verkligen ingen här på forumet som har erfarenhet av någon av dessa? Är det någon av er användare här som är mer kunnig på el som kan säga om någon av dessa är mer rättvisande än de andra? Finns det andra mer rättvisande än dessa? Tacksam för input.

Har själv ingen erfarenhet men hoppas också att du får svar för du väckte min nyfikenhet!

Mvh

TMC

Det underliga är varför det inte finns en trådlös
energimonitor som räknar pulser på elmätaren, det
vore det absolut enklaste och även helt exakt.
En sådan mätare borde inte behöva kosta mer än en vanlig
trådlös termometer.

Peter2400 skrev:
Det underliga är varför det inte finns en trådlös
energimonitor som räknar pulser på elmätaren, det
vore det absolut enklaste och även helt exakt.
En sådan mätare borde inte behöva kosta mer än en vanlig
trådlös termometer.
Det finns:
http://www.elv.de/S0-Sensor-fuuml;r.../detail_10/detail2_26304/flv_/bereich_/marke_

Det finns även för äldre, snurrande mätare:
http://www.elv.de/Funk-Wechselstrom.../detail_10/detail2_27039/flv_/bereich_/marke_

För lysdiod-blink:
http://www.elv.de/LED-Sensor-fuuml;.../detail_10/detail2_26303/flv_/bereich_/marke_

Tyvärr verkar de inte ha informationen på engelska.
Här kommer en Babelfish-översättning för puls-mätaren:

Babelfish skrev:
Modern, digital a.c. meters have often an optically isolated S0-Schnittstelle for the selection of the seized data. The ESA 2000 WZ-S0 seizes these data and sends it by radio to the energy savings traffic light. The S0-Interface accommodated in a DIN rail housing (inclusive power pack) is connected for measurement data recording directly with the S0-Schnittstelle of the counter and with the transmission unit. Those can be installed radio optimally outside of the counter box. The radio transmission unit is equipped with a display, on which the connected load in KW between the last two counting pulses supplied by the interface is indicated. For the enterprise a power pack (10-24 VDC) is necessary. Suitable offers find you in the ELV on-line shop.
/Hasse

Redigerat:
Tack för responsen boys! Vad har ni, eller någon annan, för uppfattning om mina nämnda mätare?

Den från clasolsson har jag för att logga min helt nya bergvärmepump. Har ej än hunnit verifiera om den är helt rättvisande. Men den är iaf mycket enkel att använda och har bra räckvidd. Har den installerad i centralen nere i källaren och kan utan problem ha displayen på övervåningen och läsa av data.
Har läst att vissa laster kan vara lite missvisande på dessa lite billigare energimätare.

Nu blir jag lite nyfiken på Clasolssonvarianten, är jag helt blind eller är det bara tre stycken strömtänger som man hänger runt önskade kablar? För den vita "dosan" är ingen pulsräknare va utan bara en sändare?

Om så är fallet frågar ju vän av ordning hur man gör med spänningen? Antar man att det är 230V i fasspänning? Kan ju bli ganska missvisande.

Sedan är det precis som Marcus123 skriver att vissa strömtänger är inte riktigt designande för att kunna mäta helt rätt i alla lägen, men bara genom att titta på priset är inte hela sanningen. Är snarare teknikvalet som gör att en mätning blir bra eller mindre bra.

Finns ett par bra för Android, jag har kört ett par veckor nu med dom, det funkar görbra!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.