elmont skrev:
Man behöver INTE medla i förväg om man vill bryta plomberingen, enda kravet är att man är behörig installatör OCH att man anmäler att man har brutit plomberingen.
Okej, fel av mig men hur som helst känns det väl inte som att man ska behöva hålla koll på den sidan av mätaren eftersom det är just plomberat.

Jag kan bara referera till egna erfarenheter med E-On i samband med nybygge.

E-On drog kabel tvärs över gatan från ett skåp, ja dom grävde och ombesörjde också om-asfaltering av gatan.

Kabeln inköpte dom och det lämnades x antal meter vid tomtgränsen för fastighetsägaren (mig) att förlägga på egen tomtmark fram till fasadskåp (skyddsslang fick jag köpa själv).

Gratis? Nej en saftig anslutningsavgift men då ingår ju även mätaren.

Montering av fasadskåp och montering av mätarens bottenplatta fick min elektriker montera. (på min bekostnad)

Därefter kom E-On ut med mätare och plomberade efter anläggningsanmälan med uppgift om huvudsäkringsstorlek som gjordes av min elektriker.

Således den enda installationsarbetet som E-On gjorde på min fastighet var att smacka upp mätaren på en redan befintlig bottenplatta och plombera.

Antingen har jag blivit lurad på x antal 1000-lappar som min elektriker kostade för detta arbete eller så är detta det normala hos E-On. :(
Om det brunnit i mitt elskåp skulle jag nog ha svårt att klandra E-On utan det var väl närmast min elektriker isåfall.
Däremot skulle väl E-On behöva vara behjälpliga för ny mätare, plombering etc. Om detta skulle vara gratis eller ha en kostnad låter jag vara osagt.

NORMALT är det fastighetsägarens ansvar att gräva och lägga rör/slang på sin tomt. I den slangen drar sedan nätägaren sin kabel och ansluter på plinten i mätarskåpet samt sätter upp mätaren, vissa nätägare tillhandahåller rör/slang gratis. Det är det normala som din elektriker väl bör känna till.
I anslutningsavgiften ingår din del av transformator, kabelskåp, ja hela infrastrukturen före mätartavlan samt inkopplingen av mätaren, mätaren blir inte din utan den är nätägarens egendom.

Många av dessa varmgångar börjar även med dåligt åtdragna säkringar som skruvats med last sen så är det ju rätt som du skriver Johan lite knepigt att man som kund har ansvar för något man inte kan okulärbesiktiga eller efterdra men det kan ju å andra sidan inte nätägaren heller. Bryt utan last, ta ut säkringarna och titta in, känn om det är mycket varmt på någon del. Dåligt materialval eller installatören har missat med installationen, detta förekommer också.

Jag satte upp en brandvarnare ovanför centralen innan jag gick o lade mig. På morgonen efter så såg jag att värmepumpen inte var på så jag satte på den. 5 minuter senare började brandvarnaren pipa och det luktade bränt igen.

Jag stängde av strömmen och ringde EON. De kom efter ca 1 1/2 timme. Det visade sig att huvudbrytaren var kass också. Han sa att det var vanligt. Om brytaren pajade ledningen eller om ledningen pajade brytaren kommer vi nog inte få reda på...

Jag räknar med att få en faktura. Han lämnade den oplomberad eftersom en elektriker måste koppla in en huvudbrytare eftersom han kopplade bort den. Min vanliga elektriker är sjukskriven och kan komma någon gång efter jul...

/Niblom

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.