Hej,

I källaren sitter det grova strömsladdar fram till källarlampor i taket. I dosorna finns det svart, blå och brun, sen finns det även en kabel som inte har något skyddshölje?

Nu ska jag byta ut en 7m lång kabel och då även sätta en vanlig taklampa istället och frågan är då vad jag ska använda för kabel?

Huset är från 70 talet och då använde vad jag förstår grövre elkablar, hur fungerar det idag? Vilken grovlek och hur många ledare ska kabeln ha? Jag tänkte köpte på Biltema eller Jula.

Funderar på denna : http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Kabelinstallation/Kabel-rund-2000017921/ men vet inte om den passar och isåfall vilken grovlek?

Mikael_L
Troligtvis är det biledaren (i en EKLK 3x1,5) som menas med " kabel som inte har något skyddshölje ", kontakta en elektriker så blir det rätt.

• Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
snaggletooth skrev:
Troligtvis är det biledaren (i en EKLK 3x1,5) som menas med " kabel som inte har något skyddshölje ", kontakta en elektriker så blir det rätt.
Ja så var det kanske. Jag tänkte infälld dosa och FK i rör, och fastnade där i tanken. :o

Är ute just nu o ska köpa kabel så kan tyvärr inte ge bild. Jag vill bara byta befintlig kabel och de borde inte vara så svårt tycker man? Dosan sitter i samma rum och de e inte många meter. Kabeln du länkar ser ut att vara rätt. Behöver jag tänka på något här? Kan jag fästa med vanlig kabelsko i plast(med ett spik)?

aa de blir skitbra, kör bara

Mikael_L
Handlar du på biltema?Jag tycker inte dom har spikklammer som passar (om nu kabeln är ca 10mm som jag misstänker.
Då passar klammer 8-12mm bra, De storlekar på spikklammer som Biltema har blir inte snyggt eller bra.
Men däremot har dom skruvklammer som passar bra. 46420/46421
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Kabelclips--isolering/Skruvklammer-2000031748/

Inte så snygga klammer dock, inget för den snygga installationen i vardagsrummet. :)

Sen har Biltema APK-klammer, men även här ett tråkigt glapp i storlekarna, Deras letti-klammer är dock kanske rätt.

Mikael_L
Här är lite foto från hur det ser ut idag.

Dosan
zpy0PrD.jpg

Dosa och elskåp
Awi8SEE.jpg

Elskåp\Dosa ut till befintlig lampa
uO8yt4t.jpg

Kabeln som är dragen idag
JndlqWz.jpg

Tanken är att byta sladden från dosan och ut till lampan som ska hänga över bordet. Sakerna jag köpte för detta är enligt följande :

1t7B0Ce.jpg

Kabeln är 3 ledad och riktigt styv, egentligen hade jag velat ha en vanlig lampsladd men vet inte om man vågar sätta mindre kabel än vad som redan är dragen. Vill ju inte att motståndet ska bli för högt så att det börjar brinna. Den kabeln som är köpt nu är iallafall riktigt styg så det blir troligen inte jätte kul att koppla in i den Kartell FLY som ser ut såhär :

phpzufnuz.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

lampa-fl-y_179866436.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om det är rätt saker jag har så är min tanke följande :

1. Bryta strömmen i hela huset(om jag inte hittar rätt prop)
2. Montera dit ny sladd i dosan
3. Dra sladden längs taket som som föregående gick
4. Hänga upp och koppla in lampan, troligen kommer jag få ta någon böj på sladden vilket inte lär bli lätt men det bör gå.

Vad säger ni?

Mikael_L
Du valde rätt sladd, sådan där mjuk som du annars är sugen på är inte till för fast installation, utan är anslutningssladd till själva bruksföremålet, och ske ej (som regel) klamras.
Man kan göra skarvsladdar också av den kabeln, sladdar som kan ligga och drälla på golvet eller hänga lite fult i bågar efter väggar.
Men du vill väl göra det hela snyggt och ordentligt, när du ändå håller på nu?

Däremot saknar du ett lamputtag för taket, typ:
e1895092.jpg
eller
1895027.GIF
el likn.

Sen måste du reda ut vad som är skyddsjord i den där dosan.
Eller först om det öht är skyddsjord i det rum du installerar i, för det måste bli samma i taket du nu grejar i.

edit:
Det verkar vara biledaren som är PE, och det är inte godkänt med dagens kablar, men kan vara rätt i den befintliga installationen trots allt.
Men du bör kontrollera att den verkligen är ansluten till jord.

Och sen är det frågan om det inte är svart som är nolla där. måste också kollas upp.

Redigerat:
tommib
Jag gissar på att det är fast fas, nolla och tändtråd. Biledaren som PE som Mikael_L tror. När man förstorar upp bilden så ser man ett uttag vid lampknappen. Det verkar vara matat av den kabel som är längst ut till höger. Kabeln som är längst till vänster är inkommande från centralen. Nästa kabel är oklar. Tredje kabeln från vänster går till lampan.

Den oklara kabeln, går den möjligen till en ytterligare strömbrytare så att detta är en trappkoppling? Eller en till armatur?

Hur som helst kommer TS inte få till detta med den kabel som är köpt. Det saknas en ledare för att kunna få samma funktionalitet som idag eftersom gul/grön är totalförbjuden som något annat än PE. Sorry TS. Det blir en till vända till butiken....

Visa gärna bilder på vart den sista kabeln går.

EDIT: Jag gissar på trappkoppling, baserat på den bruna ledaren som bara går igenom dosan. Det är dock väldigt svårt att se exakt vart alla ledare går på bilden. Speciellt de svarta är lite av en härva.

Det enklaste för TS torde vara att ersätta befintlig armatur med ett lamputtag av lämplig sort. Ska man vara petig måste det vara ett jordat eftersom uttaget under lampknappen är jordat (troligen, har aldrig sett ett sånt uttag som är ojordat). Men det blir samtidigt fel då biledaren i så fall måste användas som PE, vilket inte är ok. Det tråkiga svaret blir då att TS får ersätta lampan, men bara med en dubbelisolerad.

Redigerat:
Nog ska han väl kunna få till ett byte av kabeln ut till IFÖ-globen med det materialet om det nu är vad som frågan gällde.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
tommib
Ja, jo, det går ju. Men vad är poängen med det? Varför inte bara byta globen mot ett utanpåliggande lamputtag?

Mikael_L
Det är nästan garanterat en trappkoppling, de bruna och svart-vita är skarvade i dosan, bör alltså vara mellantråd och tändtråd.
Ut till lampan funkar en treledare 3g1,5 utmärkt. Brun som tändtråd och blå som nolla, och så PE. Skärmen jordas i dosan.
Så kabeln är rätt, men jag tycker det saknas ett lamputtag att skruva upp i taket.

Nej, det kan jag undra också. Kanske vill förlänga en bit så det centrerar över bordet isf i rummet, men det vore ju bra med lampsladd från ett uttag på gamla platsen då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.