20 680 läst ·
92 svar
21k läst
92 svar
Installera rätt kabel för belysning
Hehe, du kommer snart få kritik för att du gjort brottsanvisningar på kopparkardelerna .. 
Inte bra att ta så bra makro-bilder.
Helt rätt att jorda med skärmen där.
Om jag inte kunnat, eller idats byta hela kabeln så hade jag också gjort precis så, helt utan att blinka, typ.
Inte bra att ta så bra makro-bilder.
Helt rätt att jorda med skärmen där.
Om jag inte kunnat, eller idats byta hela kabeln så hade jag också gjort precis så, helt utan att blinka, typ.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 262 inlägg
Ja, undertecknad har en gång (Pga av en massa svepskäl och undanflykter, men de är ju som bekant likt rövar. Alla har en och alla stinker. Så jag skall bespara er dem.) lyckats så illa med en skalning av EK mha avbitare att när jag tryckte dit doslocket så hörde jag ett "knäpp" och så var en jordledare av.Mikael_L skrev:
Visst. Det är ju något slags världsrekord i skalning med brottanvisning, men även om det kanske inte är ett urbota brott, så är det iaf något att ha i åtanke. Skalning utan brottanvisning är bäst. (Och själv så lade jag efter detta avbitaren på hyllan för skalning och köpte Jokkari. Jag trodde att efter ett års arbete som elektriker där jag bara skalade med avbitare så satt det i fingrarna, men icke.).
Finns det någon jordfelsbrytare? Med jordfelsbrytare kommer anläggning att frånkopplas snabt vid jordfel. Det kompenserar mer än väl den något högre beröringspänningen som kan bli aktuell med 1 mm2 biledare som skyddsledadare.
Det är dock ingen tillåten skyddsjordning vid nyinstallation.
Det är dock ingen tillåten skyddsjordning vid nyinstallation.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden