Medlem
· Stockholms län
· 61 inlägg
Hej!
Försöker utröna om det är 220 v eller 400 v framdraget till en elementplint/koppling. Så här ser den ut:
Så här ser det ut när jag mäter mellan röd och svart. Jag tolkar det som det ät mellan nolla och Jord. När jag mäter mellan fasen och nollan får jag typ 19 volt... Förvirrad! Vad har jag framdraget egentligen...?
Försöker utröna om det är 220 v eller 400 v framdraget till en elementplint/koppling. Så här ser den ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser det ut när jag mäter mellan röd och svart. Jag tolkar det som det ät mellan nolla och Jord. När jag mäter mellan fasen och nollan får jag typ 19 volt... Förvirrad! Vad har jag framdraget egentligen...?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Kalmar
· 3 055 inlägg
fungerade elementet som satt där enl schemat är anslutning tre skydsjord ett+två antingen L1+L2 eller L1+N
Du har förmodligen bara dålig kontakt närdu mäter. Mät mellan grön och svart igen. Enligt vad som står på locket till dosan ska du ha 400v där. Mät också mellan röd och grön. Där ska du ha 230. Är det så så har du 400 framdraget.
Medlem
· Stockholms län
· 61 inlägg
Tack för ditt svar! Men jag förstår inte riktigt vad du menar?
Medlem
· Stockholms län
· 61 inlägg
Mätte igen direkt på plinten:
Mellan grön och svart: 19 volt
Mellan röd och svart: 220 v, mellan grön och röd: 35 volt
Mellan grön och svart: 19 volt
Mellan röd och svart: 220 v, mellan grön och röd: 35 volt
Dom 35 volt mellan grön - röd beror sannolikt på avbrott i grön ledare. Då kommer det högohmiga instrumentet p.g.a kapacitiv koppling mellan ledarna att visa en godtycklyg spänning mellan 0 v - 230v.
Är elementet bytt nu?
Ledarfärgarna skapar en del osäkerhet kring deras funktion. En gissing är att är att röd är skyddsjord och svart - grön är fas - nolla alternativt fas L1 - L 2. Men det måste undersökas ordentligt. Det kan också vara nattsänkningsledare, slavstyrning och ingen skyddsjord. Allt beroende på när huset är byggt och vilken rumstyp t.ex kök, sovrum.
Är elementet bytt nu?
Ledarfärgarna skapar en del osäkerhet kring deras funktion. En gissing är att är att röd är skyddsjord och svart - grön är fas - nolla alternativt fas L1 - L 2. Men det måste undersökas ordentligt. Det kan också vara nattsänkningsledare, slavstyrning och ingen skyddsjord. Allt beroende på när huset är byggt och vilken rumstyp t.ex kök, sovrum.
Redigerat:
Medlem
· Stockholms län
· 61 inlägg
Huset är från början på 1900-talet med lite utbyggnad på senare år. Detta element sitter i ett sovrum på övervåningen. Kollade dom andra elementen nu också och mätte dom, 400 volt på dom två. Jag har slängt elementet eftersom det inte fungerade och nu ska jag köpa ett nytt, och då skulle jag ta reda på vad som var framdraget. Då kan ju felet ha varit dålig kräm i den gröna tråden... Tycker det är svårt med hur element är kopplade...
Moderator
· Stockholm
· 57 894 inlägg
Titta på elcentralen, lägg gärna upp en bild på central och företeckning ( om det finns).
Troligen har du dina element kopplade på en trefasgrupp. Då kopplas olika element in växelvis mellan de tre faserna. Om en säkring (av tre) löst ut så kan något enstaka element bli strömlöst.
Om man skall koppla i en trefasgrupp så är det väldigt viktigt att man bryter samtliga 3 säkringar som går till gruppen (eller vid minsta osäkerhet, huvudbrytaren). För en fas som bryts med säkringen kan matas bakvägen från en annan fas via ett annat element, och det kan ske plötsligt när termostaten slår till i det elementet.
Troligen har du dina element kopplade på en trefasgrupp. Då kopplas olika element in växelvis mellan de tre faserna. Om en säkring (av tre) löst ut så kan något enstaka element bli strömlöst.
Om man skall koppla i en trefasgrupp så är det väldigt viktigt att man bryter samtliga 3 säkringar som går till gruppen (eller vid minsta osäkerhet, huvudbrytaren). För en fas som bryts med säkringen kan matas bakvägen från en annan fas via ett annat element, och det kan ske plötsligt när termostaten slår till i det elementet.
Medlem
· Stockholms län
· 61 inlägg
Elcentralen är av gammal sort och märkningen är högst sporadisk, så den är svårtolkad. Det ska komma hit en elektriker snart och byta ut centralen till en ny med automatsäkringar, förhoppningsvis kan vi reda ut hur elementen hänger ihop då. Tack för era svar - ni är bäst!
Moderator
· Stockholm
· 57 894 inlägg
I en äldre central så är en trefasgrupp oftast 3 säkringar som sitter under varandra. Detta eftersom det går 3 horisontella fasskenor i centralen som säkringarna är anslutna till. Och i den mån det finns nummer som märkning så har hela gruppen med säkringar samma nummer, som bara brukar synas vid den översta säkringen. Detta eftersom nummer avser numrerade grupper, och en trefasgrupp är EN grupp.
I moderna automatsäkringscentraler så sitter istället en trefas grupp horisontellt Eftersom raden istället matas av en trefasskena, där var 3e säkring är kopplad till fas L1 osv.
I moderna automatsäkringscentraler så sitter istället en trefas grupp horisontellt Eftersom raden istället matas av en trefasskena, där var 3e säkring är kopplad till fas L1 osv.
Klicka här för att svara