Hej.
Vi har ett oljefyllt el-element hemma. Problemet med elementet är att det bara fungerar korta tider, dvs fungerar ett tag och sedan svalnar av sig själv. Min gissning är att den automatiska avstäning i radiatorn gör sitt
Det jag funderar på om elementet helt enkelt är trasigt eller om det är felkopplat. Elementet är på 220V och är kopplat enligt bifogad bild. Enligt elcentralen så är strömmen i huset "3 X 230V/400V", vad nu det betyder? Kan någon kunnig, utifrån dessa förutsättningar avgöra om elementet inte kan användas med strömmen som finns indraget i huset?
Om det är så att elementet inte kan användas i huset, vad behöver jag då köpa för element, 230V eller 400V?
Se bifogade bilder
Tacksam för all hjälp då vintern kommer med stormsteg!! 

http://s21.postimg.org/3yl3x92wn/Elcentral.jpg
http://s21.postimg.org/xubzsov7b/Element.jpg
http://s21.postimg.org/xrs45urjr/Koppling.jpg
Vi har ett oljefyllt el-element hemma. Problemet med elementet är att det bara fungerar korta tider, dvs fungerar ett tag och sedan svalnar av sig själv. Min gissning är att den automatiska avstäning i radiatorn gör sitt
Det jag funderar på om elementet helt enkelt är trasigt eller om det är felkopplat. Elementet är på 220V och är kopplat enligt bifogad bild. Enligt elcentralen så är strömmen i huset "3 X 230V/400V", vad nu det betyder? Kan någon kunnig, utifrån dessa förutsättningar avgöra om elementet inte kan användas med strömmen som finns indraget i huset?
Om det är så att elementet inte kan användas i huset, vad behöver jag då köpa för element, 230V eller 400V?
Se bifogade bilder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
http://s21.postimg.org/3yl3x92wn/Elcentral.jpg
http://s21.postimg.org/xubzsov7b/Element.jpg
http://s21.postimg.org/xrs45urjr/Koppling.jpg
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 767 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 767 inlägg
Du har ett normalt 1-faselement, som går på 230v. Du har trefas i huset (400v) och kan därmed också använda två- och trefasapparater. Alltså är det ingen tvekan om att elementet passar.
Det syns inga fel på inkopplingen, så om det är något fel så sitter det i elementet.
Det syns inga fel på inkopplingen, så om det är något fel så sitter det i elementet.
Hej och välkommen till forumet!
Det är tyvärr omöjligt från bilden att veta om radiatorn är kopplad till 230V eller 400V. Den blåa kan vara nolla men det kan också vara en fasledare. Det ser lite hempulat ut med sockerbiten och det punkterade doslocket.....
Har du möjlighet att mäta med multimeter. Det intressanta i sammanhanget är spänningen mellan blå och brun. Antingen är det 230V och då är det lugnt, eller så är det 400V och då måste du byta radiator eller koppla om matningen. Hur är det i resten av huset, har du elradiatorer där också eller är detta en ensam?
Det är tyvärr omöjligt från bilden att veta om radiatorn är kopplad till 230V eller 400V. Den blåa kan vara nolla men det kan också vara en fasledare. Det ser lite hempulat ut med sockerbiten och det punkterade doslocket.....
Har du möjlighet att mäta med multimeter. Det intressanta i sammanhanget är spänningen mellan blå och brun. Antingen är det 230V och då är det lugnt, eller så är det 400V och då måste du byta radiator eller koppla om matningen. Hur är det i resten av huset, har du elradiatorer där också eller är detta en ensam?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Taaaack för alla svar.
Det finns ett annat element kopplat till samma säkring enligt husets kopplingschema, den är på 230V och fungerar fint
(kopplat till 10A, om det spelar någon roll). Vad jag har sett när jag lyft upp just det elementet är att den har fyra kablar från elementet men bara tre av dessa är inkopplade till elen.
Annars har jag ett annat 220V på nedervåningen som fungerar bra men är kopplad till en annan säkring.
Det finns ett annat element kopplat till samma säkring enligt husets kopplingschema, den är på 230V och fungerar fint
Annars har jag ett annat 220V på nedervåningen som fungerar bra men är kopplad till en annan säkring.
Det är alltså en ensam säkring som matar de två elementen? Inte tre i en grupp? Då är det sannolikt rätt kopplat (om än utan dragavlastning). Då är problemet sannolikt med elementet. Det ser ju inte helt nytt ut om man säger så.... Även beteckningen 220V skvallrar om en viss ålder då vi sedan länge kör med 230V i nätet.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Men finns det ingen termostat på elementet?
Hej.
Tack för svar igen
Jo det finns termostat, det är en del av den som syns på bilden
Tack för svar igen
Jo det finns termostat, det är en del av den som syns på bilden
Ingen är väl så dum att han kopplar detta element till 400 V.
Enligt koppling, tyder också allt på att det är kopplat på en fas 230 V.
Är du säker på att inte elementet svalnar, pga temperaturen i rummet. Är det varmt nog, ska ju termostaten slå ifrån.
Enligt koppling, tyder också allt på att det är kopplat på en fas 230 V.
Är du säker på att inte elementet svalnar, pga temperaturen i rummet. Är det varmt nog, ska ju termostaten slå ifrån.
Ja, det är jag rätt säker på. Har haft den inställd på olika temperaturer över flera timmar utan att det blivit någon skillnad. Ska prova att köpa ett nytt element och hoppas att det fungerar 
Hej igen!!
En till fråga =)
Håller på att kika på andra alternativ och tittar på ett element med spänning 230V och 1000W. Visst bör denna fungera?
Vad händer om man kopplar in 230V element i en 400V ledning?
En till fråga =)
Håller på att kika på andra alternativ och tittar på ett element med spänning 230V och 1000W. Visst bör denna fungera?
Vad händer om man kopplar in 230V element i en 400V ledning?
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Det blir 3ggr högre effekt tills elementet brinner. Så det vore väldigt olämpligt.
Även om det mesta tyder på att du har 230V till det här elemntet, så är det olämpligt att chansa. Försök mäta spänningen. En enkel multimeter kostar en dryg hundring. Se till att vara säker på att du kopplar in den rätt.
Även om det mesta tyder på att du har 230V till det här elemntet, så är det olämpligt att chansa. Försök mäta spänningen. En enkel multimeter kostar en dryg hundring. Se till att vara säker på att du kopplar in den rätt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden