I vintras köpte jag mig ett hus byggt 1954. Jag har inte gjort någon besiktning vid köp men har enda sen dess tänk att jag ska ta och besikta elen i huset eftersom det är blandat ojordade och jordade uttag, i källaren finns det kablar som är skarvade med eltejp och i överlag är mycket el mystisk och "hemmapulad".

Tiden har gått snabbare än jag trott och nu har jag helt plötsligt bott i huset i 10 mån utan att kontrollera elen men här om dagen gick en huvudsäkring och då kom jag återigen att tänka på att "det kan vara en bra idé" och igår trillade jag över tråden https://www.byggahus.se/forum/el/92082-varsta-elkopplingen.html här på Byggahus och satt och läste till fyra i natt och kom fram till slutsatsen att jag MÅSTE FÅ HIT EN ELEKTRIKER NUUUU.

Jag har ringt runt och hittat en elektriker som kändes bra men innan jag faktiskt tar och bokar in honom så tänkte jag höra vad jag ska tänka på i förväg. I dagsläget vill jag att all el i huset ska gås igenom och kontrolleras vid ett tillfälle. Då vill jag få veta de brister som finns och vad som behöver åtgärdas och sen åtgärda dessa säkerhetsbrister vid ett andra tillfälle. Om det skulle visa sig att bristerna är så få att det hinns med vid första arbetstillfället så kan de givetvis åtgärdas då men helt ärligt så tror jag att det krävs mer tid.

Eller ja... hur lång tid tar en besiktning? Om det tar 3 timmar så kanske allt hinns med under en arbetsdag men att gå igenom precis all el i ett hus på 120kvm boyta fördelat på två plan + 60kmv källare och kanske 40kvm fristående garage borde väl ta en hel arbetsdag?

Elektrikern tar 500:- i timmen plus moms. Det kändes som ett normalt pris. Jag bor i en smpstad i Norrbotten.

Bör jag be om något speciellt? Eller säga att något inte behövs?

I framtiden vill jag dra jordad el i hela huset + byta proppskåpet mot en modern elcentral med dvärgbrytare men det har jag inte råd med nu, nu handlar det bara om att få till ett säkert hus. :)

Hej!
Skulle rekommendera att du sätter in en jordfelsbrytare omgående!
Sen om du tar lite bilder och lägger upp här kan du säkert få tips av andra vad som bör göras.

Frågan är vilket material det är i ledarisoleringen i en installation från -54? Om det är PVC-isolering så borde alla kablar vara i bra skick. Om det är någon form av tyg/gummi så bör det bytas ut, mao ett större jobb.

Den enklaste och bästa förbättringen du kan göra är att installera en jordfelsbrytare eller två. Det finns en risk att det leder till merjobb, om någon del av anläggningen är i dåligt skick. Merjobbet är dock väl motiverat.

Ja 1954 ligger lite på gränsen tror jag. Vi har ett fritidshus som byggdes som villa 1955. Där är ledningarna i PVC. Men alla kopplingsdosor har lödda anslutningar som isolerats med den tidens vulktape. men jag tror att det var ungefär där 1955 som PVC isolerade ledningar blev standard.

De material som användes tidigare var i princip förbi sitt bäst före datum för 50 år sedan.

Jordfelsbrytare räknar jag nästan med att elektrikern ska ta upp som en säkerhetsåtgärd och det vill jag såklart ha. Om han inte tar upp det själv så ska jag komma ihåg att nämna det. :)

Jag ska ta lite bilder på några saker som jag själv kan komma på såhär på rak arm. :)

Ja, som jag skrev så vill jag nog byta ut all el i huset tids nog. Även om det skulle visa sig att ledningarna är PVC så är de ändå så pass gamla att det känns som en bra idé att byta. Men som sagt så handlar det mest om säkerhet den här gången. Jag är ensamstående med hus och barn så jag har inte råd att ta allt på en gång. Det är mycket jag vill göra med det här huset och resten får helt enkelt komma eftersom. :)

Vad jag har förstått så är inte nya elledningar någon direkt värdeökning på ett hus så jag kan inte låna pengarna på huset utan måste helt enkelt spara så det får ta lite tid. :)

Gamla husägarnas lösning för utebelysning/motorvärmare. Det här uttaget sitter inomhus i trappen ner till källaren och sitter ihop med strömbrytaren till här uttaget hade de dragit en skarvsladd genom källardörren till en dosa med två uttag som de skruvat upp på väggen utomhus och slog på/av med strömbrytaren

20151124_144934.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I källartaket sitter den här lagningen/skarvningen. Jag vet inte var den leder men har inte direkt velat gå dit och pilla.

20151124_145006.jpg
Skapa konto

Närbild

20151124_145017.jpg
Skapa konto

Under källartrappen i ett oanvänt förrådsutrymme ser det ut såhär:

20151124_145039.jpg
Skapa konto

Flera uttag gör såhär när jag drar ut kontakten även om jag är försiktig:

20151124_145345.jpg
Skapa konto

Såhär ser en strömbrytare ut, på någon annan sitter en annan del löst:

20151124_145320.jpg
Skapa konto

I garaget skulle jag vilja påstå att ALLT är felkopplat men där vistas jag aldrig, jag använder det mest att förvara trädgårdsmöbler i så det har jag inte funderat så mycket på men nu när elektrikern kommer så ska han givetvis få gå igenom garaget också.

Det viktigaste tycker jag är att du kommer på god fot med elektrikern så att han kan få händerna fria att gå igenom och fixa det som är farligt och omedelbart måste lagas - där finns ingenting att vänta på. Men det kanske inte finns så mycket akut - listan över "bra att göra" är alltid mycket längre så det är där som en seriös elektriker kommer in i bilden, som kan särskilja dessa.

På den listan kommer ju JFB högt upp så den punkten är bra att ta höjd för nu. Det kan dock krävas en hel del jobb (och pengar) att få en JFB att fungera i ett gammalt hus så isolationen behöver kontrolleras noga, även i apparater som gammal spis, VVB och elpatroner etc.

Det enda på bilderna som möjligen är från 54 är den runda strömbrytaren. Det du visar är fult, och givetvis skall uttag sitta fast. Tejpskarven och det saknade locket är dåligt / farligt. Med detta sagt så visar inte bilderna att allt behöver bytas ut. Kablarna är inget fel på som syns på bilderna. Om lösa uttag skruvas fast, felande lock ersätts och den tejpskarvade kabeln byts är allt redan bättre sedan. Men om du låter en elektriker titta på det så kanske han hittar fler fel. En del av det kan ju göras snyggare också.

Nu kom dina bilder. Det är mycket som är fult men som inte går att se om det även är farligt. Tejpskarven behöver synas närmare, uttagen behöver fästas. Dosan på bild med tre kablar behöver synas, hur är skyddsjord och nolla kopplade där? Ser ut att finnas ledare av andra färger på dessa plintar. På den bilden ser man i alla fall att åldern på just dessa kablar inte är så hög, hur det är med övriga kablar ser jag inte.

Av det som syns på bilderna verkar det inte finnas så mycket akut jobb, men mycket bra-att-göra...

Det var ju skönt att höra att de saker som jag trodde var farliga inte var så farliga som jag trodde. :) Det finns en massa andra saker också men detta var de första jag kom att tänka på. Ja, det som är hemmapulat och grejat det är givetvis nyare än 1954, det är sånt som jag antar att husets ägare gjort genom åren.

I överlag verkade gamla ägaren tycka om att göra saker på lite annorlunda sätt så det är därför jag varit orolig för elen. T.ex så har antennuttaget gått sönder. Lösningen på detta är att ta en ny antennsladd direkt från tvantennen på taket, borra ett hål genom väggen in till ett sovrum (ingen dosa eller något på insidan utan helt enkelt bara ett hål med sladden rakt igenom), ut genom fönstret i samma rum, löst hängande och dinglande ner till vardagsrummet på bottenplan, in genom fönstret där och direkt till tvn utan dosa även där inne.

Såhär är slangen till luftvärmepumpen kopplad:

20151124_145121.jpg
Skapa konto

De har dragit den genom en ventilationstrumma och sen fyllt ut med lovikkavantar och andra stickade grejer. De ville helt enkelt inte vara mainstream utan gjorde saker på sitt eget sätt. :P

Nu har jag bokat in elektrikern också, han kommer redan på torsdag 07,00. När jag kommer på att jag vill att något ska göras så ska det helst göras NU så jag är väldigt glad att han kunde komma så snabbt. :) Nu ska jag bara panikstäda bakom alla möbler, haha. Inte för att han lär bry sig om det är damm bakom soffan men med tanke på att han trots allt ska kolla igenom vartenda uttag jag har så vill jag att han ska slippa krypa i damm. :)

• Gilla
frlise
  • Laddar…
Ta bort vantarna och använd fogskum istället.
Om det är ett ventilationshål så kanske det ska vara ventilation där .
Att städa så elektrikern slipper krypa i dammet är bra så du håller honom på bra humör.

Ja, jag har inte tänkt ha kvar vantarna där :) Håller på att riva i källaren för renovering och hittade detta när jag rev träpanelen på innerväggen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.