Byggahus.se
Tjoo.
Läste att det kan vara bra att göra en elbesiktning när man köper lr köpt hus, dels för sin egen skull, men också för försäkringsbolagets.
Jag vill besikta mitt nuvarande som jag bott i 3 år.
Så har moddat en befintlig lista som jag hittade på nätet, men vill HA FÖRSLAG på fler viktiga punkter som kan vara bra att kolla av.
Tacksam för alla tips o förslag.
Mvh!

Besiktning avser:
Att rätt dosor, kablar, uttag används i våtutrymmen samt utomhus.
Att elcentral är korrekt installerad och följer bransch organisationens regler, samt är fackmannamässigt installerad. Samt några andra punkter som följer nedan.

Vid centralen
* Kontrollera om elcentralen har någon form av gruppförteckning. En gruppförteckning förklarar vad varje säkring är till för och hur du hittar felet om det går en propp.
Anmärkning:
* En riktig bonus är om det finns ett ringschema, vilket det ofta fanns förr. Med ett ringschema är det lättare att lokalisera var ett fel sitter, vid vilken grupp en propp har löst ut.
Anmärkning:
* Finns jordfelsbrytare?
Anmärkning:
* Är hela anläggningen jordad?
Anmärkning:
* Kontrollera att huvudsäkringarnas botten har korrekt färg, dvs att de är anpassade för rätt säkring.
Anmärkning:
* Kontrollera att övriga säkringars botten och säkringar stämmer med det som står i gruppförteckning.
Anmärkning:

Runt om i huset

* I samma rum får inte jordade och ojordade eluttag blandas, även om belysning kan vara ojordad i äldre hus. Observera att rumsbegreppet i öppna planlösningar kan variera lite.
Anmärkning:
* Finns det felaktiga kablar typ lampsladdar som går in i dosor?
Anmärkning:
* Kontrollera att alla kablar sitter fast, dvs sådana kablar som ingår i den fasta installationen.
Anmärkning:

I badrum

* I badrum ska det finnas jordfelsbrytare om man har installerat ett 230V uttag. För rakuttag på 110V behövs inte jordfelsbrytare.
Anmärkning:
* Korrekt placering av eluttag
Anmärkning:
*Rätt ip klassificeringar?
Anmärkning:
* Rätt typ av kablar?
Anmärkning:

Utomhus
*Rätt ip klassificeringar?
Anmärkning:
* Rätt typ av kablar?
Anmärkning:
* Om eluttag finns utomhus, finns jordfelsbrytare till dessa?
Anmärkning:
* Uttag som är skyddade av jordfelsbrytare får sitta på lägre höjd, dock på säker höjd från marknivå med hänsyn till snö etc.
Anmärkning:

Jag hittar inga mätningar, och det är ju de som är intressant att ha "profshjälp" att göra, dels för att man exv. kan göra ett isolationstest fel och förstöra grejjor, dels för att verktygen för exv. en jordfelsbrytartest osv. är ganska dyra. (Och kan man rigga ett dylikt test med grejjor man har liggande hemma, så behöver man typiskt inte någon hjälp med elbesktningen heller. ;))

Så exv. isolationstest och mätning/test av läckströmmar samt test av jordfelsbrytarens kondition (utlösningsströmmar/tider osv.) kan ju vara bra att lägga till. Det finns även andra installationstester man kan göra; motståndsmätning på grupper osv. (allt en "installationstestare" gör). Man kan ev. mäta förimpedans också när man ändå är igång, men det är väl frågan om det ger något jätteintressant.

Att mäta är att veta, och med en elinstallation så vet jag inte om jag tror att en visuell inspektion ger mest. Mycket av det är ju ganska självklart (är uttagen hela och rena). Så jag tycker nog att man skall ha med ganska omfattande mätningar för att det verkligen skall ge någon insikt i hur anläggningen mår.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Lite av de mätningarna borde vara självklara, frågan är dock vad som händer när det ställs mot "... följer bransch organisationens regler..." i första stycket. :) Inte alltid det mäts så mycket skulle jag kunna tänka mig, inte vid jobb mot privatkunder iaf.

Annars är väl Zenons lista i det närmaste delar ur EIO-eltest.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Att kolla med installationsprovare att det verkligen finns jord framdragen till alla jordade uttag.

Att kolla utlösningsström och tid för JFB.

Gärna isolationsmätning av elpatroner, vvb och sådant.

Öppna centralens kapslingar och kolla att skruvar är dragna. och titta efter tecken på varmgång.

Kolla upp om det finns grupper dragna utanför jfb. (Detta är ett varningstecken, men inte nödvändgtvis fel)

Uppmätning av förimpedans för att kunna göra ett överslag om kabeldimensioneringarna är rimliga.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.