Efter att ha lagt in golvvärme i badrummet på andra våningen är det nu dags att installera jordfelsbrytare. Jag har begränsad behörighet men tänker inte göra det själv, däremot tänker jag vara förberedd.
Jordfelsbrytaren skall sitta vid gruppcentralen i källaren vid inkommande, det är en gammal med skruvsäkringar och N- och PE-skena med frånskiljarskruv.
Så långt är allt frid och fröjd. Det som oroar mig är att gruppcentralen på andra våningen bara är dragen med två faser och PEN.
Bilden visar centralen i källaren, de röda ringarna visar inkommande faser från mätaren, de två gröna ringarna visar anslutningarna till centralen på andra våningen (svarta 2,5). PEN syns inte men verkar vara hämtad bakom mätartavlan där röret till andra våningen börjar.
Måste jag dra en separat PE mellan centralerna för att det skall bli rätt?
Jordfelsbrytaren skall sitta vid gruppcentralen i källaren vid inkommande, det är en gammal med skruvsäkringar och N- och PE-skena med frånskiljarskruv.
Så långt är allt frid och fröjd. Det som oroar mig är att gruppcentralen på andra våningen bara är dragen med två faser och PEN.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden visar centralen i källaren, de röda ringarna visar inkommande faser från mätaren, de två gröna ringarna visar anslutningarna till centralen på andra våningen (svarta 2,5). PEN syns inte men verkar vara hämtad bakom mätartavlan där röret till andra våningen börjar.
Måste jag dra en separat PE mellan centralerna för att det skall bli rätt?
Om det är 2,5 mm2 som går upp till övervåningen så får det för det första inte vara kopplat på fasskenorna i centralen nere utan måste ligga via säkringar på max 16 A.
Hur stor är centralen på övervåningen?
Jag skulle antagligen dra upp en helt ny matning till övervåningen, en 5g6.
Hur stor är centralen på övervåningen?
Jag skulle antagligen dra upp en helt ny matning till övervåningen, en 5g6.
Finns tre lösningar på att mata övervåningens central:
- Lägga matningen före jfb och förse övervåningen med en egen
- Koppla om till enfas, om det nu inte finns några 2-faslaster och det går rent lastmässigt
- Dra i en tråd till, om det nu är möjligt, eller två till?
Sitter det ett semko-17 under centralen? Passa på och byt isf.
- Lägga matningen före jfb och förse övervåningen med en egen
- Koppla om till enfas, om det nu inte finns några 2-faslaster och det går rent lastmässigt
- Dra i en tråd till, om det nu är möjligt, eller två till?
Sitter det ett semko-17 under centralen? Passa på och byt isf.
OK, tack!
Då kanske jag skall säkra av matningen till att börja med.
Centralen på andra våningen består egentligen av två små centraler intill varandra med fyra säkringar styck, dessa matas alltså separat av de två faserna från källaren. Det är bara tre rum utan större förbrukare +badrum och vind, att det är åtta säkringar beror på att det tidigare funnits ett kök på andra våningen.
Så rent lastmässigt borde väl en fas på 16 A räcka till två datorer, lite lampor och golvvärme. Men vad är vitsen med att koppla om till enfas?
Men 5G6 är väl en kabel? Det går ju ett fett rör hela vägen (i och för sig i metall om det nu spelar nån roll).
Och vad 17 är semko-17?
Då kanske jag skall säkra av matningen till att börja med.
Centralen på andra våningen består egentligen av två små centraler intill varandra med fyra säkringar styck, dessa matas alltså separat av de två faserna från källaren. Det är bara tre rum utan större förbrukare +badrum och vind, att det är åtta säkringar beror på att det tidigare funnits ett kök på andra våningen.
Så rent lastmässigt borde väl en fas på 16 A räcka till två datorer, lite lampor och golvvärme. Men vad är vitsen med att koppla om till enfas?
Men 5G6 är väl en kabel? Det går ju ett fett rör hela vägen (i och för sig i metall om det nu spelar nån roll).
Och vad 17 är semko-17?
Nu är jag inte med... till andra våningen behöver jag nolla, fas och skyddsjord. Det är alltså tre och idag ligger det som sagt just tre tåtar men dom är ju svart, svart och blå.
Hur 17 såg du att det var en gammal trefashandske?
Har tänkt att byta den, inga större problem, problemet är att den via en gummikabel matar en tavla i verkstaden med tre likadana handskar och alla fem trefasmaskiner har det också.
Hur 17 såg du att det var en gammal trefashandske?
Har tänkt att byta den, inga större problem, problemet är att den via en gummikabel matar en tavla i verkstaden med tre likadana handskar och alla fem trefasmaskiner har det också.
Följdfråga: På bilden ser man mätartavlan med mätare, till höger om denna sitter en gammal tavla utan mätare. Det är denna tavla som matat övervåningen som tidigare var en separat lägenhet, röret till andra våningen sitter alltså bakom denna tavla. För att eventuellt kunna dra om kabel måste jag alltså ha bort plåten till mätartavlan men denna är plomberad i ett hål i huven till den ensamma porslinssäkringen. Kan jag bryta plomberingen? Och vad är säkringen till för?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Semko 17 är en våra mest farliga 3 fas kontakter. Den har orsakat flera dödsolyckor på byggen. Det stora felet är den bristfälliga överföringen av skyddsjorden med ett litet metallbleck i kombination med metallhölje.
Det luriga är att användaren inte märker bristerna förrän hen får en elchock. Dom anslutna maskinerna kan fungera felfritt men utan fungerande skyddsjord.
Det bästa är att montera en separat jfb för den övre elcentralen. Då matar man den huvudledningen utanför den nedre centralen med en separat avsäkring.
Man kan göra samma med garagematning som idag matas av gummikabeln. Att dela upp anläggning på jfb ger en bättre driftsäkerhet eftersom alla elapparater har små läckströmmar. Enligt spec så blir det kritiskt redan vid 15 mA för en 30 mA jfb.
Det luriga är att användaren inte märker bristerna förrän hen får en elchock. Dom anslutna maskinerna kan fungera felfritt men utan fungerande skyddsjord.
Det bästa är att montera en separat jfb för den övre elcentralen. Då matar man den huvudledningen utanför den nedre centralen med en separat avsäkring.
Man kan göra samma med garagematning som idag matas av gummikabeln. Att dela upp anläggning på jfb ger en bättre driftsäkerhet eftersom alla elapparater har små läckströmmar. Enligt spec så blir det kritiskt redan vid 15 mA för en 30 mA jfb.
Moderator
· Stockholm
· 57 894 inlägg
Håller med Tobbe. Om du vill behålla nuvarande matning till övervåningen, inte byta till en annan kabel. Då bör man sätta egna säkringar för den matningen, som tas ut före den nya jordfelsbrytaren i källaren.
Och sedan sätta en separat jordfelsbrytare på övervåningen.
OM övervåningen skall matas via källarjordfelsbrytaren så måste det dras upp separat nolla och jord, det fattas då en tråd.
Enl. moderna regler så måste en PEN ledare (kombinerad skyddsjord och neutralleadare) numera vara minst 10kvmm. Du har tydligen 2,5 kvmm. Men det skall vara OK att fortsätta använda en bef. PEN ledare.
Och sedan sätta en separat jordfelsbrytare på övervåningen.
OM övervåningen skall matas via källarjordfelsbrytaren så måste det dras upp separat nolla och jord, det fattas då en tråd.
Enl. moderna regler så måste en PEN ledare (kombinerad skyddsjord och neutralleadare) numera vara minst 10kvmm. Du har tydligen 2,5 kvmm. Men det skall vara OK att fortsätta använda en bef. PEN ledare.
Klicka här för att svara