Så här såg det ut när jag skruvade bort spisen, det är bara fyra ledare. Ska installera en Ikea häll plus ugn. Betyder det att man måste dra nya kablar?

IMG_5967.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samtidigt hade jag tänkt använda systeruttaget till diskmaskin. I det uttaget är bara en kabel. Är det som man brukar göra för att man i framtiden enkelt ska kunna dra nytt?

IMG_5968.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja, du måste komplettera med nolledare. Ditt uttag har med all sannolikhet tre faser + jord. Dosan bredvid är förberedd med dragtråd för att man skall kunna dra i tråd enkelt som du själv konstaterat.

• Gilla
Demmpa och 1 till
  • Laddar…
Du måste kontrollera vilken anslutningsspänning din nya häll och ugn ska ha, troligtvis 230 V, samt effektbehov.
Så här bör du se över hela anslutningen utifrån vad som krävs både tråd/säkring om du vill köra samtliga samtidigt, dvs häll, ugn och diskmaskin.

Det är ju tre faser till gamla spisen. Funkar det, utan att dubbelkolla, som gamla lägenheten så blev det två faser till hällen och en till ugnen. Till diskmaskinen tänkte jag be elis sätta en egen säkring.

Det är antagligen tre faser till gamla spisen, men det kan också vara två faser och nolla. Eller två faser och en oansluten. Utan att mäta går det inte att veta. I vilket fall så måste det dras fram en ledare till för att kunna köra två faser till häll och en fas till ugn, med nolla.

Japp, misstänker dock att det är lättare att dra 5 nya än bara 1 :)

Det är svårt att avgöra från bilden, men jämfört med dragtråden i dosa 2 (som jag antar är 1,5 kvmm) så ser trådarna i spisdosan ut att vara 1,5 kvmm. Det skall helst vara 2,5 kvmm, så man kan säkra med 16A.

Om röret som sitter där är 16mm så kan det dock vara knepigt att få igenom 5x2,5. Skall helst vara 20mm rör.

Ser ut att vara en anläggning från tiden då rören här är minst 18.6 mm så går säkert bra att dra i 5x2.5 mm2 om det visar sig behövas.

Gissningsvis har det suttit en spis märkt 3 380 v på den platsen. Det betyder en spis med 3 faser och 380 v elementspänning utan nolla. Det är var en mycket vanlig spistyp i villor och lägenheter med 3 fas matning.

Idag är den spistypen mindre vanlig eftersom allt byggs efter en gemensam europastandard. Där passar en spis med 230 v elementspänning mycket bättre Den spisen kan ofta kopplas för drift på 1 ,2 eller 3 faser. Den typen kräver alltid nolla i nät med 400 v huvudspänning d.v.s flertalet europeiska länder förutom stora delar av Norge.

Ja, det har suttit en sån klassisk Electrolux med fyra keramikplattor.

Det är uppsäkrat med 3x16A. Elektrikern kommer i början på nästa vecka, så får vi se vad han hittar på :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.