Hej.
Säkert bäst att anlita en elektriker när man inte vet, men jag skulle ändå vilja lära mig.
Förra eluttaget jag bytte på övervåningen där jag bor var enkelt. Två ledare, en fas och en nolla. Det uttag jag nu vill byta ser lite annorlunda ut:
I vänstra röret kommer ett par upp (blå+brun). I andra röret kommer blå+svart+blå+vit upp.
Uttaget är ojordat.
Är de olika färgerna bara en konsekvens av olika tidsepoker/standarder? Huset är byggt 1981.
det finns en utanpåliggande kabel under eluttaget som går till en strömbrytare för en utomhuslampa.
Det nya uttaget har plats för två kablar in. Som det är nu behöver jag plats för tre in. Jag provade om jag fick plats med Wago 221-415 bakom men den fick inte plats. Hur hade ni gjort?
Säkert bäst att anlita en elektriker när man inte vet, men jag skulle ändå vilja lära mig.
Förra eluttaget jag bytte på övervåningen där jag bor var enkelt. Två ledare, en fas och en nolla. Det uttag jag nu vill byta ser lite annorlunda ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I vänstra röret kommer ett par upp (blå+brun). I andra röret kommer blå+svart+blå+vit upp.
Uttaget är ojordat.
Är de olika färgerna bara en konsekvens av olika tidsepoker/standarder? Huset är byggt 1981.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
det finns en utanpåliggande kabel under eluttaget som går till en strömbrytare för en utomhuslampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det nya uttaget har plats för två kablar in. Som det är nu behöver jag plats för tre in. Jag provade om jag fick plats med Wago 221-415 bakom men den fick inte plats. Hur hade ni gjort?
Klicka här för att svara