Hej.

Säkert bäst att anlita en elektriker när man inte vet, men jag skulle ändå vilja lära mig.

Förra eluttaget jag bytte på övervåningen där jag bor var enkelt. Två ledare, en fas och en nolla. Det uttag jag nu vill byta ser lite annorlunda ut:

Ett öppnat eluttag med blå och brun ledning ansluten, vita och svarta kablar delvis synliga i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I vänstra röret kommer ett par upp (blå+brun). I andra röret kommer blå+svart+blå+vit upp.

Uttaget är ojordat.

Är de olika färgerna bara en konsekvens av olika tidsepoker/standarder? Huset är byggt 1981.

Ojordat eluttag med synliga kablar och rör längs en vitmålad vägg och fotlist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

det finns en utanpåliggande kabel under eluttaget som går till en strömbrytare för en utomhuslampa.

Närbild av en hand som håller ett ojordat eluttag med flera anslutna kablar och märkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det nya uttaget har plats för två kablar in. Som det är nu behöver jag plats för tre in. Jag provade om jag fick plats med Wago 221-415 bakom men den fick inte plats. Hur hade ni gjort?
 
Det borde inte vara några problem med att få plats med två Wago 221-415 eller liknande.

Försök att lägga tråden så att dom inte ligger på varandra.
 
Skaffa ett ELKO så finns det plats för 4 trådar.
 
  • Älska
tommib
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.