Jag har utebelysning på altanen bestående av ett antal spottar tillsammans med en kopplingsbox och transformator av strickproppsmodell.
Trafon är tänkt att kopplas in i ett nytt eluttag utomhus.
Eluttaget är tänkt att kopplas över en vanlig brytare inomhus. När jag aktiverar brytaren inomhus så kontrollerar jag alltså strömmen på/av till det yttre väggutaget och styr därmed belysningen.
Får man koppla på det här viset? Dvs koppla eluttaget utomhus till en vägg-strömbrytare inomhus?
 
Redigerat:
harry73
Det är så jag har det i mitt hus, så jag antar att man får
 
Det är t.o.m föreskrivet i svensk standard att uttag på altan ska styras av strömbrytare inomhus.
 
Bo.Siltberg skrev:
Det är t.o.m föreskrivet i svensk standard att uttag på altan ska styras av strömbrytare inomhus.
Detta gäller väl inte alla utomhusuttag, eller? Vet du (eller någon annan) i så fall varför det är specialregler på just altanuttag?
 
Nej, jag har för mig att altan nämns bara. Motivet är bl.a att förhindra strömtjyvar och vandaler så det kan vara en god ide att inkludera alla uttag utomhus.
 
Bo.Siltberg skrev:
Nej, jag har för mig att altan nämns bara. Motivet är bl.a att förhindra strömtjyvar och vandaler så det kan vara en god ide att inkludera alla uttag utomhus.
OK tack! Strömbrytare på alla utomhusuttag är säkert en god idé i många fall. Sen är det ju alltid en avvägning mellan hur finessrik respektive komplex installation man önskar.
 
Ett annat skäl för att sätta en brytare är att om man vill vara säker på att det som är efter brytaren inte kan lösa ut jordfelsbrytaren. Kräver dock 2-polig brytning i detta fallet.
 
Tack, det verkar alltså vara helt ok. Då får det bli så.
 
Såhär 9 år senare undrar jag vad som gäller inomhus? Får man koppla vägguttag avsedda för t.ex. fönsterlampor/julstjärnor/adventsstakar eller annan belysning i rummet till en strömbrytare? Vad gäller isåfall, ska den anslutas till LU-gruppen eller VU-gruppen? Svara gärna även om du inte vet svaret på alla frågor!
 
Normalt skiljer man inte på belysningsgrupper och uttagsgrupper, så det är OK att koppla en brytare till valfri grupp
 
  • Gilla
LukasK
  • Laddar…
BirgitS
L LukasK skrev:
Såhär 9 år senare undrar jag vad som gäller inomhus? Får man koppla vägguttag avsedda för t.ex. fönsterlampor/julstjärnor/adventsstakar eller annan belysning i rummet till en strömbrytare? Vad gäller isåfall, ska den anslutas till LU-gruppen eller VU-gruppen? Svara gärna även om du inte vet svaret på alla frågor!
Du kan själv kolla upp vad du får göra här:
https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/detta-far-du-gora-sjalv-med-el/
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du kan själv kolla upp vad du får göra här:
[länk]
Tack Birgit, men det var inte ett sådant "får" jag undrade över!
 
  • Gilla
  • Haha
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle då slå ett slag för uttag med separat brunntändning. Då kan man ha fast fas på en av brunnarna och låta den andra vara styrd via strömbrytare.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Jag skulle då slå ett slag för uttag med separat brunntändning. Då kan man ha fast fas på en av brunnarna och låta den andra vara styrd via strömbrytare.
Tack! Visste inte ens att sådana uttag fanns. Men då ser jag deras existens som ytterligare bevis på att strömbrytarstyrda uttag är ok.
 
Absolut är det ok. Möjligheten nämns t.o.m. i svensk standard, 4370102.
 
  • Gilla
LukasK
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.