11 593 läst ·
17 svar
12k läst
17 svar
Koppla eluttag över strömbrytare?
Sida 1 av 2
Jag har utebelysning på altanen bestående av ett antal spottar tillsammans med en kopplingsbox och transformator av strickproppsmodell.
Trafon är tänkt att kopplas in i ett nytt eluttag utomhus.
Eluttaget är tänkt att kopplas över en vanlig brytare inomhus. När jag aktiverar brytaren inomhus så kontrollerar jag alltså strömmen på/av till det yttre väggutaget och styr därmed belysningen.
Får man koppla på det här viset? Dvs koppla eluttaget utomhus till en vägg-strömbrytare inomhus?
Trafon är tänkt att kopplas in i ett nytt eluttag utomhus.
Eluttaget är tänkt att kopplas över en vanlig brytare inomhus. När jag aktiverar brytaren inomhus så kontrollerar jag alltså strömmen på/av till det yttre väggutaget och styr därmed belysningen.
Får man koppla på det här viset? Dvs koppla eluttaget utomhus till en vägg-strömbrytare inomhus?
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Det är t.o.m föreskrivet i svensk standard att uttag på altan ska styras av strömbrytare inomhus.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Nej, jag har för mig att altan nämns bara. Motivet är bl.a att förhindra strömtjyvar och vandaler så det kan vara en god ide att inkludera alla uttag utomhus.
OK tack! Strömbrytare på alla utomhusuttag är säkert en god idé i många fall. Sen är det ju alltid en avvägning mellan hur finessrik respektive komplex installation man önskar.Bo.Siltberg skrev:
Ett annat skäl för att sätta en brytare är att om man vill vara säker på att det som är efter brytaren inte kan lösa ut jordfelsbrytaren. Kräver dock 2-polig brytning i detta fallet.
Såhär 9 år senare undrar jag vad som gäller inomhus? Får man koppla vägguttag avsedda för t.ex. fönsterlampor/julstjärnor/adventsstakar eller annan belysning i rummet till en strömbrytare? Vad gäller isåfall, ska den anslutas till LU-gruppen eller VU-gruppen? Svara gärna även om du inte vet svaret på alla frågor!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Du kan själv kolla upp vad du får göra här:L LukasK skrev:Såhär 9 år senare undrar jag vad som gäller inomhus? Får man koppla vägguttag avsedda för t.ex. fönsterlampor/julstjärnor/adventsstakar eller annan belysning i rummet till en strömbrytare? Vad gäller isåfall, ska den anslutas till LU-gruppen eller VU-gruppen? Svara gärna även om du inte vet svaret på alla frågor!
https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/detta-far-du-gora-sjalv-med-el/
Tack! Visste inte ens att sådana uttag fanns. Men då ser jag deras existens som ytterligare bevis på att strömbrytarstyrda uttag är ok.J Johan456 skrev:
