Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Får en elektriker koppla in något som någon annan har monterat?

1. useless
    Lök. · Gävleborg · 28 147 inlägg
    Det finns många trådar där någon ska dra tomrör, lägga en kabel, etc och låta elektrikern installera det senare. Någon brukar alltid svara att man inte kan göra så eftersom elektrikern inte får koppla in prylarna.
    Men vad är det som gäller egentligen rent juridiskt? Det kan ju inte vara förbjudet för en elinstallatör att använda befintliga prylar - Då skulle ju hela anläggningen alltid behöva göras om varje gång man gör minsta ändring? Samtidigt verkar det orimligt att installatören inte skulle få koppla in t ex en markkabel som ligger i ett öppet dike mellan två byggnader eller dra FK i ett rör mellan två dosor?

Så, vart går gränsen mellan vilken befintlig utrustning installatören får använda och inte?

2. J
    Medlem · stockholm · 45 inlägg

Joakim Nilsson

Medlem
    I min värld finns inget förbud alls mot att koppla in något eller använda rör som någon annan monterat, så länge som det som är monterat uppfyller kraven.
    I de fall man kommer till en befintlig anläggning så får man anta tills något annat visar sig att anläggningen uppfyller de krav som ställs, alternativt de krav som ställdes på den tiden den ursprungliga installationen gjordes.
    Den som utför elinstallationer SKA vara auktoriserad alternativt jobba under överinseende av någon med auktorisation.
    Om jag som elektriker kommer till en anläggning där jag vet att det är en privatperson som dragit rör, monterat dosor osv. Så är det enligt min mening inte på något sätt "olagligt" för mig att dra kabel, koppla, och driftsätta så länge jag kan vara säker på att installationen blir komplett och enligt konstens alla regler. Men hur ska jag kunna veta det om väggarna är stängda? Det är nog ofta här som skon klämmer.
    Privatpersonen som dragit rören å andra sidan har helt klart begått ett lagbrott.

3. J
    Medlem · 4 011 inlägg
    Nu råkade jag bara ramla in i denna tråden då jag kollade senaste trådar, och jag har eg ingen åsikt, men eftersom jag gillar diskussioner och har tråkigt..var och när uppstår lagbrottet? Om det är klart förbjudet att dra rör och sätta dosor utan kabel i, då skulle det innebära att om jag åker och köper lite vp-rör på Biltema och spikar upp dom lite random på väggen, tillsammans med tomma dosor, som en konstinstallation, så kan jag sedan polisanmäla mig själv? Eller uppstår lagbrottet i samma stund som en kabel dras fram genom dom? Blir mitt lagbrott så att säga fullbordat långt senare? Då har jag ju begått ett lagbrott utan att veta om det. Skulle vara roligt att dra en kabel genom ett VP-rör inne på Biltema, och ringa 112 :cool:

4. J
    Medlem · stockholm · 45 inlägg

Joakim Nilsson

Medlem
    Jag kan nog tänka mig att Uppsåt krävs för att brottet ska anses fullbordat.
    Om du monterar dosor, slang och rör i syfte att någon annan senare ska installera el i dom så begår du ett lagbrott. Om du endast sätter upp ett gäng dosor på väggen för att det är snyggt så är du nog safe.

5. J
    Medlem · 4 011 inlägg
    Man får hoppas! Synd att frugan inte gillar industridesign!

• Laddar…
  6. hscn
    Renoverare · Östergötland · 1 277 inlägg

hscn

Renoverare
    Rätt och fel juridiskt vet jag egentligen inte men jag har en i mitt tycke mycket bra elektrikerkontakt. Jag är övertygad om att han vill ha koll och inte ägnar sig åt direkta olagligheter.
    Kort sagt kan jag dra tomrör et.c. utifrån planering av förläggning ihop med honom, han vill också ha möjlighet att se utförandet och dra tråd innan det byggs igen. Sen har jag en känsla av att han ibland föredrar att "inte se" tidigare installationer som bedöms OK men inte slaviskt följer alla regler. Han har en hel del jobb i grannskapet så korta besök är inget bekymmer.
    Kan tillägga, apropå flera trådar om överpriser, att jag tycker att firman ligger på en vettig nivå med priser ca 15-25 % över elbutik.se som jag jämfört med. Har faktiskt inträffat någon enstaka gång att de varit marginellt billigare. Inga sura miner om jag köper armaturer, strömbrytare et.c. själv.

7. useless
    Lök. · Gävleborg · 28 147 inlägg
    Ja, att det är olagligt att installera saker utan rätt auktorisation etc är det ingen tvekan om. Frågan är vad som gäller i nästa steg så att säga. Är det förbjudet för elinstallatören att använda tomrören, den oinkopplade ledningen, etc (under förutsättning att det är rätt sorts material på rätt plats förlagt på rätt sätt såklart)?
    Elinstallatören kan väl inte ens kräva in några bevis för huruvida det är en annan elinstallatör som har gjort det förberedande jobbet eller inte?
    Sen är det såklart fritt fram för installatören att tacka nej till ett jobb om vederbörande känner sig osäker på förutsättningarna, men det är ju inte samma sak som att jobbet inte får utföras som flera på forumet hävdar.

Redigerat 27 apr 2020 10:53
  8. E
    Allvetare · västra götaland · 291 inlägg

eal

Allvetare
    Jag tycker den vanligaste kommentaren är när folk skriver att elektrikern ska godkänna deras kopplande/dragande i efterhand, och där tycker jag det det är helt korrekt att elektrikern inte får (eller ens kan) göra det.

Sen kan man ju diskutera om elektrikern på något sätt tar på sig nån form av ansvar om hen spänningssätter något som någon annan installerat.

/Andreas

9. Mikael_L
    Medlem · 45 309 inlägg
    Nej, det är inte förbjudet. Det ev lagbrottet skedde innan.

Jag åker inte heller på fortkörningsböter om jag köper en bil som det tidigare körts för fort med.

10. Mikael_L
    Medlem · 45 309 inlägg
    Jag trycker på "inte kan", ty ingen kan i efterhand godkänna något på det viset att den olagliga gärningen att koppla blir ogjord eller laglig i efterhand.

Men en elektriker kan dock mycket väl t.ex. besiktiga en elanläggning helt förutsättningslöst, och med ett välskrivet protokoll som saknar nedslag så kan man väl åtminstone anse att själva anläggningen är korrekt (jag skriver inte laglig, ty jag vet inte vad som menas med en olaglig elanläggning, vad begår den för brott?)

Och det roliga i det hela är att det behöver inte vara någon behörig/auktoriserad elinstallatör/firma för denna besiktning. Det är ju dock bra om den som besiktigar är kunnig i alla fall. Men det är det ju t.ex. många byggahusare som är, syns ju elavdelningen.

11. Mikael_L
    Medlem · 45 309 inlägg
    Det ev lagbrottet sker just då du installerar. Men då måste syftet ditt vara att det ska bli en starkströmanläggning just då, eller i framtiden (förberedelse).

Ett bra exempel är att man förbereder med rör/slang för att i framtiden ha till nätverk, audio eller kanske styrning av markiser (med klenspänning).
    Och sen blir det helt enkelt inte av, så i någon framtid använder en elmicklare röret för starkströmskabel så är det helt OK på alla vis.
    Man hade verkligen tänkt röret för ett syfte, som aldrig blev av, sen används det plötsligt till starkström, då är det fortfarande OK.

12. J
    Medlem · 4 011 inlägg
    Då är jag med. Självklart är mina rör avsedda för nätverk då med andra ord.

13. L
    Medlem · 6 inlägg

Ljuspunkt

Medlem
  14. S
    Medlem · Västernorrland · 8 374 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Det här har det ju dividerats om tidigare här och det nämndes redan då att nästan ingen har lagförts pga sånt här. I slutändan så är det anläggningsinnehavaren som är ytterst ansvarig oavsett vad alla andra gör och inte. Den dagen det väl händer nåt kan man gå djupare och ev åtala någon om man har solida bevis. Har elfirma B installerat detta och skadan beror på dem, ja då kan man ställa de till svars. Om någon annan orsakas skada och innehavaren själv har gjort nåt och kan anses vållande så kan man ju åtalas. Men det är nog ändå ganska ovanligt.
    Så nä, att få installerat material( av nån annan) att bli ett brott är nog väldigt snårigt åtalsmässigt även om det finns en lag som säger att man inte får.

• Laddar…
  15. M
    Medlem · Västra Götalands · 10 403 inlägg

-MH-

Medlem
    Nej, de är stämda civilrättsligt av försäkringsbolaget som vill ha pengar. De är inte åtlade för någto brott.

Eller var, detta var i början av 2019. Hur gick det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.