Hej.

Som rubriken säger undrar jag följande. Jag ska dra en 5G2.5mm2 kabel 50 meter genom ett 50 rör. Jag har en dragfjäder av typen Dogger

https://www.elgrossisten.se/verktyg/elarbeten/dragfjader-glasfiber-dogger/

Problemet är att öglorna är små. Så hur får jag igenom en så tjock kabel med hjälp av dragfjäder. Ni som är elektriker bör ha massor med tips. Jag vill alltså fästa kabeln i dragfjäder och på så sätt dra igenom kabel.

• Gilla
-Andreasj
  • Laddar…
Du skalar fram kopparn och trär igenom så många ledare du kan, du borde väl få igenom minst 3?

Underlättar att tejpa ibland med för att få det att glida lite bättre

Sök på dragtråd på youtube så finns endel videos

• Gilla
michael-s
  • Laddar…
B
Ovan är en bra start. Bra val av dragfjäder. Lägg till kabelglid, och en person som drar och en annan person som matar på, så blir det bra.

Det man kan göra är att dra genom ett rep, sedan binda kabeln i repet och dra.

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Vaselin hjälper. Sen brukar det även finnas en typ nätstrumpa som klämmer åt runt kabeln ju mer man drar som man sätter på dragtråden.

Kolla in denna video :)

M mackan_kal skrev:
Du skalar fram kopparn och trär igenom så många ledare du kan, du borde väl få igenom minst 3?

Underlättar att tejpa ibland med för att få det att glida lite bättre

Sök på dragtråd på youtube så finns endel videos
Agge87 Agge87 skrev:
Kolla in denna video :)
[media]
Enda problemet att dessa kablar är mycket grövre och ska igenom ett 50 rör med redan en 3G1.5 kabel i. Så blir osäkert om trådarna håller?

Vad är det för dimension på röret ?

Agge87 Agge87 skrev:
Vad är det för dimension på röret ?
50 gult rör.

Skall inte vara några problem med att få igenom en 5G2,5. Man drar 5G16 utan problem i ett 50 rör.

Kan dock vara så att du får dra ut 3G1,5 kabeln och dra igenom båda samtidigt.

Kabelglidmedel är underskattat.

A Armin Foric skrev:
50 gult rör.
A Armin Foric skrev:
50 gult rör.
Förlåt! Såg nu att du skrev 50m i 50 rör.
Blev inte klok på det. Står i duschen samtidigt som jag svarar.

Du ska få genom kablarna med dragfjäder

Jag hade dragit i båda samtidigt om jag märkt det gått trögt.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Som sagt, skala koppar och fäst i öglan. Sedan ska du tälja resten så att den blir som en lång kona, utan kanter. Tejpa konan från tjock till tunn ände.
Viktigt att ha en som matar på från andra sidan. Han kan även smörja in kabeln då under gång.
Om det redan finns en kabel kan det vara besvärlig för den kan ligga hur som helst i röret. SIsta utväg: Dra ut den och dra in båda samtidigt.

A
Är det riktigt jävligt så åker dragsnöret fram.
För att fästa det i kabeln så gör jag 4-5 vanliga överhandsknopar med 10-15cm mellanrum och tejpar fast änden på snöret och även änden på kabeln för att inte få någon kant som kan fastna i röret.

Har du en dragfjäder som är 50m lång? Oavsett så är det svårt att få i fjädern när det redan ligger en kabel i röret. Fjädern brukar sno sig runt den befintliga kabeln och sen bär man drar ur fjädern för att dra i den nya kabeln så nyper det fast.
Som ovan, dra ut 3G1.5 kabeln som du har bundit fast ett rep/snöre eller din 50m långa dragfjäder, den drar du i bägge kablarna i röret. Vi har kört eltejp på kablarna så dom håller ihop, sen några dubbla halvslag med repet längs kablarna sen eltejo för att låsa knoparna.
Ta gärna hjälp av en till som kan mata på och se till att det inte teasslar sig!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.