Hej,

Jag ska installera en vindstrappa och behöver koppla bort ett element på väggen där vagnstycket ska monteras. Det är eldrivet och på väggen sitter en dosa som är kopplad till ett rör i väggen varifrån elsnablarna kommer. Kan man låta kablarna från väggen sitta kvar fastmonterade i omkopplingsdosan utan element? Eller hur drar man bort elen från väggen? Vad heter såna där små röda hattar som man kopplar kablarna i? Och hur ska man tänka kring dem?


Tacksam för svar!

Mvh
Erik
 
Enklast är att du låter kablarna sitta kvar. Isolera dom med "torix/toppklämma" eller Wago-klämmor.
Dosan ska ha ett lock som förhindrar åtkomst till kablarna.
 
Men rätt sätt är att man kopplar loss och drar ur dom ledningar som inte används. Orsaken är att man ska ha lite ordning och reda och man kan nästan aldrig återanvända kvarlämnade trådar.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.