6 581 läst ·
25 svar
7k läst
25 svar
Byggcentral istället för fast installation
Nope, min fru kommer aldrig att tillåta att vi åker från stugan utan att rulla ihop sladden.Bo.Siltberg skrev:
En motivation för dig som redan nämnt olika antal tusenlappar för delarna från Jula kan ju vara att du får motsvarande kabel betydligt billigare än dina förlängningssladdar. Och byggcentraler i lägsta segmentet är inte heller alltid prisvärda där får man göra en bedömning från fall till fall. Inte mycket mening att spara genom att skaffa grejer som i värsta fall är värdelösa efter en tid om man har otur.I ivp skrev:
Du kan ju sätta ett uttag i boden där du sen ansluter din byggväska för att få lite olika uttagstyper när du är där. Med sladdarna ersatta på så sätt är du betydligt bättre på det med samma flexibilitet och utan att behöva göra några installationer som jag ser det.
Och ska du lita på din fru (eller ditt minne) för att saker ska hända ligger du lite illa till, jag kan garantera att förr eller senare så kommer glömskan att ta överhand.I ivp skrev:
Och eftersom kostnaden verkar vara det stora problemet och inte säkerheten så tycker jag att du i kalkylen ska ta med totalkostnaden över tid. En fast installation kommer att ha en avskrivningstid på minst 50 år till skillnad på "sladdalternativet" som kanske har en livslängd på 10 år.
Ps
Förstod du att jag hävdar att en fast anslutning väger tyngre än en JFB? En riktigt utförd fast anslutning har ingen begränsad livslängd, en JFB är en apparat som är ett TILLÄGGSSKYDD med högst begränsad livslängd.
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 493 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 493 inlägg
Precis JFB är ett tilläggsskydd. Det är avsaknad av petskyddet som kräver att risken för barnolycksfall begränsas genom att uttagen:
– placeras minst 1,7 m över golv eller mark, eller
– är skyddade av fast inredning eller stationär utrustning såsom spis eller kylskåp, eller
– är blockerade, eller
– är försedda med låsbart lock, eller
– är skyddade på annat sätt.
– placeras minst 1,7 m över golv eller mark, eller
– är skyddade av fast inredning eller stationär utrustning såsom spis eller kylskåp, eller
– är blockerade, eller
– är försedda med låsbart lock, eller
– är skyddade på annat sätt.
[E elmont skrev:Och ska du lita på din fru (eller ditt minne) för att saker ska hända ligger du lite illa till, jag kan garantera att förr eller senare så kommer glömskan att ta överhand.
Och eftersom kostnaden verkar vara det stora problemet och inte säkerheten så tycker jag att du i kalkylen ska ta med totalkostnaden över tid. En fast installation kommer att ha en avskrivningstid på minst 50 år till skillnad på "sladdalternativet" som kanske har en livslängd på 10 år.
Ps
Förstod du att jag hävdar att en fast anslutning väger tyngre än en JFB? En riktigt utförd fast anslutning har ingen begränsad livslängd, en JFB är en apparat som är ett TILLÄGGSSKYDD med högst begränsad livslängd.
Jag börjar ångra att jag skrev hur mycket en byggcentral och skarvsladdar kostar. Jag är genuint bara intresserad av vilken extra säkerhet som en fast installation erbjuder över den alternativa lösningen och om det finns några risker med så långa skarvsladdar.
Nej jag förstår nog inte ditt resonemang kring JFB, oavsett om installationen är fast eller inte så är väl JFB bra?
En JFB är bra när den fungerar MEN man ska aldrig göra av kall på dom verkliga säkerhets skapande åtgärderna och tro att en JFB kan ersätta. För som sagt en JFB är bara ett tilläggsskydd som ger lite grädde på moset.
Och en fast installation är alltid säkrare än en sladdinstallation om bägge är utförd efter konstens alla regler.
Men naturligtvis gör du som du vill och varför fråga om du bara vill ha medhåll för dina idéer?
Ps
Gör du som du först tänkt det blir säkrast, billigast och bäst på alla sätt, nöjd?
Och en fast installation är alltid säkrare än en sladdinstallation om bägge är utförd efter konstens alla regler.
Men naturligtvis gör du som du vill och varför fråga om du bara vill ha medhåll för dina idéer?
Ps
Gör du som du först tänkt det blir säkrast, billigast och bäst på alla sätt, nöjd?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
En JFB träder in när det sker en olycka, precis som bilbältet. De räddar båda liv när olyckor sker. Men det är inte smärtlöst och det är ingen garanti för att man överlever utan skador. Grunden är alltså en installation som är säker och inte leder till olyckor.I ivp skrev:
En nedgrävd ledning är helt klart bättre skyddad än en skarvsladd som ligger på backen, även om en gummikabel är tåliga rent mekaniskt. Det betyder inte att en skarvsladd är dåligt eller farligt. Det finns grader av allting.
Så det är alltså det mekaniska skyddet som är skillnaden och det som gör en fast installation säkrare i det här fallet? Ingen skillnad i vilken typ av utrustning som installeras i ev skåp?Bo.Siltberg skrev:
En JFB träder in när det sker en olycka, precis som bilbältet. De räddar båda liv när olyckor sker. Men det är inte smärtlöst och det är ingen garanti för att man överlever utan skador. Grunden är alltså en installation som är säker och inte leder till olyckor.
En nedgrävd ledning är helt klart bättre skyddad än en skarvsladd som ligger på backen, även om en gummikabel är tåliga rent mekaniskt. Det betyder inte att en skarvsladd är dåligt eller farligt. Det finns grader av allting.
Lutar nog åt att ta hit en elektriker i så fall, men jag borde alltså kunna köra på med skarvsladd och en "byggväska" fram tills att jag får tid att gräva dike och att man hittar en elektriker som kan tänka sig komma ut på småjobb. Det är ju lite lurigt att synka eftersom jag inte bor här permanent och man vill ju gärna vara med.
En annan viktig skillnad är också att den fasta inte har kontakter med stift och hylsor i delen före centraler dvs i huvudledningar. Med lågfrekvent användande och sämre don som ofta för typ Jula är det en ganska stor felkälla statistiskt sett. Samma med sladdar av okänd kvalite också typ Jula deras tålighet i tex solsken och allmänt för åldring, mekanisk nötning osv gör det till sämre val.I ivp skrev:Så det är alltså det mekaniska skyddet som är skillnaden och det som gör en fast installation säkrare i det här fallet? Ingen skillnad i vilken typ av utrustning som installeras i ev skåp?
Lutar nog åt att ta hit en elektriker i så fall, men jag borde alltså kunna köra på med skarvsladd och en "byggväska" fram tills att jag får tid att gräva dike och att man hittar en elektriker som kan tänka sig komma ut på småjobb. Det är ju lite lurigt att synka eftersom jag inte bor här permanent och man vill ju gärna vara med.
Paradoxalt skulle det ibland vara bättre atr felaktigt gräva ner dem. Frågan är varför du inte lika gärna kan ordna det fast själv med ett uttag i boden. Det är ju formellt fel men knappast på något sätt sämre än att du donar med en tillfällig lösning upprepat.
Klicka här för att svara