Det är rätt ovanligt att göra en utanpå-installation vid nyrenovering. Och kabeldragning/avsaknad av klamring bär vittnesmål om att utföraren inte var elektriker, knappt hantverkare.
Är det hyresrätt?
 
A Avemo skrev:
Om jag förstod rätt var det alltså ingen elektriker som tittade på det utan en hantverkare som var där i annat ärende. Som den dosan ser ut skulle jag säga att du följer kablarna och absolut inte använder något elektriskt som är matat från den dosan. Om du vet vilken / vilka säkringar som matar den så slår du ifrån dem i väntan på att någon fixar det.

En gissning är att det är en uppdelad trefasgrupp och att nollan är förgrenad i den brända kopplingsklämman. Därmed har nollan på belastningarna inte kontakt med centralen. Det kan bli var som helst mellan 0 och 400 volt i alla uttag som är inkopplade där. Stor risk att apparater går sönder och i värsta fall börjar brinna.
Precis, hantverkaren (ej elektriker) var där i annat ärende men kunde hjälpa oss öppna dosan och titta samt mäta spänningen. Han rekommenderade att omedelbart kontakta den elektriker som gjort jobbet för att komma och rätta till det.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är rätt ovanligt att göra en utanpå-installation vid nyrenovering. Och kabeldragning/avsaknad av klamring bär vittnesmål om att utföraren inte var elektriker, knappt hantverkare.
Är det hyresrätt?
Nej det är en bostadsrätt och renoveringen gjordes för knappt ett år sedan…
 
U Uffe A skrev:
Med anledning av bilden du lagt upp så ska du ta kontakt med säljaren och begära ut uppgifter om vem som utfört elarbetet
Får du dessauppgifter så kolla upp företaget på elsakerhetsverket.se
Ingen elfirma med minsta självaktning skulle lämnat efter sig något sådant
Kräv att säljaren står för åtgärder samt en genomgång av resten av installationen
Givetvis med en seriös elfirma som inte denne väljer
Tack för tips, har nu fått fram telefonnummer till elektrikern som utfört arbetet!
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Liten uppdatering; det var kabeln, nollan, som glappat och 270V uppmättes av vår hantverkare i stunden. Elektrikern som utfört jobbet från början är nu inbokad för att komma tillbaka och åtgärda.

Borde man även be annan elektriker se över jobben som gjorts? Kan man lita på att resten är bra utfört?
 
S Sicilien skrev:
Liten uppdatering; det var kabeln, nollan, som glappat och 270V uppmättes av vår hantverkare i stunden. Elektrikern som utfört jobbet från början är nu inbokad för att komma tillbaka och åtgärda.

Borde man även be annan elektriker se över jobben som gjorts? Kan man lita på att resten är bra utfört?
Eftersom du ställer frågan och din bifogade bild hade brister så lutar det väl redan ditåt. Möjligen att du kan åberopa dolt fel och lägga besiktningskostnad på antingen eldriven eller dne du köpte av?
 
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Eftersom du ställer frågan och din bifogade bild hade brister så lutar det väl redan ditåt. Möjligen att du kan åberopa dolt fel och lägga besiktningskostnad på antingen eldriven eller dne du köpte av?
Dolt fel på en utanpåliggande el-installation? Bara kabeldragning utanför dosan skriker "FUSK". Man borde ha anat oråd vid okulärbesiktning.
 
  • Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Dolt fel på en utanpåliggande el-installation? Bara kabeldragning utanför dosan skriker "FUSK". Man borde ha anat oråd vid okulärbesiktning.
Du tänker på hur kabeln går ini dosan och är monterad på väggen? Kanske ja.
 
Förlåt, men vart är dragavlastningen i den där?
 
Vart har "elektrikern" hittat dessa färggranna kablar? Är det ens installationskabel?
 
T TypRätt skrev:
Förlåt, men vart är dragavlastningen i den där?
Man behöver ingen dragavlastning på klamrade kablar
 
Reagerade också på myriaden av olika färger på ledarna och till och med olika areor på trådar. Vad är det för nåt och vad är inkopplat där?
 
E elmont skrev:
Man behöver ingen dragavlastning på klamrade kablar
Var är klamringen? ;)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.