Första vintern I nya huset och tänkte använda utomhustimern för motorvärmare som enligt tidigare ägare fungerar bra. Timern består av ett uttag (utanför till vänster i bild) samt två tryckknappar för inställning av avresetid.

Jag upptäckte då att höljena till tryckknapparna är trasiga (se bild). Är det inget att bry sig om eller bör jag avstå från att använda den och byta ut den?

• Digital timer med trasiga tryckknappshöljen och röd lysdiod, visar tiden 02:45.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Det föreligger ingen personfara att använda knapparna till timern eftersom kretskortet innanför består av svagströmselektronik.
Däremot är ju kapslingen punkterad och fukt i form av regn- och smältvatten kan lätt ta sig in.

Ok. Jag hade nog inte tänkt så mycket på risken med att trycka på knapparna (det kanske jag borde gjort) utan mer på risken att använda uttaget för motorvärmare. Jag tolkar ditt svar som att det kanske inte är någon jättebra ide..?

Skickar med en bild på hela uttaget.

• GARO timer för inställning av avresetid med röda indikatorlampor och digital display visande 05:58.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det något fel på uttaget?

Nej, uttaget har inga skador. Jag vet inte hur stor risken är för att vatten tränger in via de skadade knapparna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.