Tjabba!

I brist på bättre saker att fundera på så undrar jag om man kan "skarva" på en PSA på en krets i källaren för vidare mot uttag utomhus.

Scenariot är såhär just nu är det 3g2.5mm nerdragen i källaren och föregående Bonne har kopplat friskt, tex så måste en lampa vara på för att ja ska ha ström i de vägguttag som är kopplat därefter... Det känns sådär, dessutom sitter fiber där.

Så jag undrar, eftersom det matas ström till strömbrytaren som styr både lampa och vägguttag om det går att sätta en personskyddsbrytare där, för att sedan h monterat uttag utomhus utan att ha huvudvärk?

Tänker att det skulle vara såhär isåfall
Den 3 ledare som kommer ner i källare; nolla och fas in i PSA och skyddsjord på skena, Kjell o comp hade psa och normkapsel för mindre installation, då går att ha skyddsjordskena ovanför för att sedan dra vidare till uttag utomhus?
Eller dra det vidare till en kopplingsdosa och därifrån kunna dra flera uttag? Eller är jag helt ute och seglar?

Idag har vi varken jfb eller modernt elskåp, vi har haft elektriker här dom har kollat och vi väntar ju nu bara på att dom ska få tid..

Tekniskt sett går det att koppla in en PSA där. Lämpligheten är en annan fråga. Det behövs speciella skäl för att det inte ska sticka i ögonen.

Om ni har en elektriker på gång och om det så akut kanske det är enklare med en portabel JFB i uttaget?

Förstår din tanke, nämnde för 2 elektriker att jag ville ha lite uttag på utsidan och det lät typ som jaja de löser sig, problemet är bara att jag väntat på 3 olika firmor sedan augusti nu! Ofantligt dåligt, jag väntat på den fjärde. Jag vill ha säkra uttag utomhus och det börjar klia i fingrarna så det är väl mest det som är problemet.. portabel funkar väl med men bättre o köpa uttag med inbyggt jfb isåfall? Finns dubbla som dock kostar en slant.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.