Nu börjar de närma sig installation av bergvärme, men har en lite fundering kring eldragningen. Självklart kommer de en elektriker och installerar bv pump å så. Men jag ska förbereda med rör å grejer innan jag smäller igen väggen med skivor.

BV pumpen blir av modell Nibe 1255. Från elcentralen går det en 4mm2 kabel till där BV pumpen ska stå.
Några meter bredvid BV pumpen finns fördelarskåpet för Golvvärmen i källaren. Där sitter en LK shunt med cikpump som behöver matning. Av förklarliga skäl vill jag ha BV pumpen på en egen personskyddsautomat på 20a, så att värmen inte dör om JFB löses ut. Det är förberett för detta i centralen.

Vad jag kan läsa mig till i offerten för BV så monterar elektrikern en säkerhetsbrytare för BV pumpen. Är de ok att ta matning innan eller i samma anslutning som säkerhetsbrytaren och dra en fas till cirkpumpen för shunten till Golvvärmen? Shunten/cirkpumpen ligger på 52w, så det är en marginell förbrukning om man jämför med pumpen.
Eller måsten BV pumpen ligga på en helt egen säkring?

R
Cirkpumpen du pratar om är 1 fas och ska ha egen säkring , ( går bra att ta ut från vilket vägguttag eller belysning som helst , i närheten den drar så lite , Att ta ut från VP s matning är inte enligt regelboken , med att ha en 3 fas grupp och även ta ut en 1 fas på den
före ett 3 fasobjekt , så där blev det stopp

Det säljs 16a 3fas uttag med en shuko kontakt på toppen. Där kan man då plocka ut enfas på en trefas grupp. Hur kommer de sig att de är okej? Är de för att det är "skarvsladd" och inte fast installation?

Vissa 3fas elpannor som läggs ovanpå en vvb har juh vidarekoppling till vvbn med två faser. Hur kommer de sig att de e ok då?

Om man drar kabeln från centralen till en kopplingsdosa, sedan från kopplingsdosan ut till cirkpumpen med en fas. Fortsätter från kopplingsdosan med tre faser till säk brytare och sedan till bv pump. De e som jag förstår då inte ok att göra?

De jag hänger upp mig lite på är att om jag sätter bv på en egen PSA så slå jordfelsbrytare ifrån i övriga huset. Då funkar juh ändå inte värmen för att cirkpumpen i shunten har dött. Då måste jag sätta en till PSA bara för cirkpumpen. Tar massa plats i centralen å e dyrt.

R
Det med 16amp och 10amp är skrvsladdsanslutningar VP är fast anslutning på men som sagt inget uttag av 1 fas och 3 fas på samma 3 fasgrupp
Men använd det här i stället , en extra utgång för cirkpump som finns i VP

• Schematisk illustration av anslutning för extern cirkulationspump eller grundvattenpump till summalarmrelä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Koppla cirkpumpen på en belysningsgrupp eller så hämtar man strömmen inne i VP där brukar det finnas utgångar för externa CP, om inte så finns det i alla fall ström som är avsäkras med 10 A inne i pumpen som du kan använda. Cirkpumpen drar så lite att den går att koppla in vart som helst där det sitter 10A säkring

tommib
R rävlyan skrev:
Det med 16amp och 10amp är skrvsladdsanslutningar VP är fast anslutning på men som sagt inget uttag av 1 fas och 3 fas på samma 3 fasgrupp
Men använd det här i stället , en extra utgång för cirkpump som finns i VP
Just den där bilden beskriver en extern matning som går via ett relä i VP så den plinten kan man inte hämta spänning till pumpen. Därmed inte sagt att det inte finns ett ställe att göra det på.

• Gilla
lordi
  • Laddar…
T tobben87 skrev:
Det säljs 16a 3fas uttag med en shuko kontakt på toppen. Där kan man då plocka ut enfas på en trefas grupp. Hur kommer de sig att de är okej? Är de för att det är "skarvsladd" och inte fast installation?

Vissa 3fas elpannor som läggs ovanpå en vvb har juh vidarekoppling till vvbn med två faser. Hur kommer de sig att de e ok då?

Om man drar kabeln från centralen till en kopplingsdosa, sedan från kopplingsdosan ut till cirkpumpen med en fas. Fortsätter från kopplingsdosan med tre faser till säk brytare och sedan till bv pump. De e som jag förstår då inte ok att göra?

De jag hänger upp mig lite på är att om jag sätter bv på en egen PSA så slå jordfelsbrytare ifrån i övriga huset. Då funkar juh ändå inte värmen för att cirkpumpen i shunten har dött. Då måste jag sätta en till PSA bara för cirkpumpen. Tar massa plats i centralen å e dyrt.
Det beror på att det finns en del olika aspekter att väga in som säkerhet, rätt typ av skydd, ordning o reda och åsikter. Du kanske har sett denna tråd som är aktuell: https://www.byggahus.se/forum/threads/fraga-om-matning.327762/ I motsats till denna tycker jag ditt fall är klockrent ok för att grena gruppledningen till BV och cirkulationspump (som jag förutsätter är fast ansluten).

- Då cirkulationspump är fast ansluten kan den nyttja samma JFB som BV, om du har någon JFB, även om BV kräver en typ som inte ger det personskydd som krävs för ett uttag för allmänbruk.
- Den har en känd effekt och får plats effektmässigt, det blir ingen snedbelastning på gruppen som kan störa de trefasiga förbrukarna.
- En blandning av flerfas- och enfasförbrukare på samma gruppledning kan hanteras med ett trepoligt överströmsskydd, och gärna även JFB.
- De CEE-uttag som har ett enpoligt schukouttag är egentligen inte bra, inte uttryckligen förbjudet, men kan skyddas på samma sätt. I jämförelse kan man också titta på risken för att det blir ett jordfel i enfasförbrukaren som löser säkringen för den fasen och därmed blir bakmatad från de andra. Den risken är ju högre hos anslutna och kanske handhållna maskiner än en fast monterad och ansluten cirkulationspump.
- Fördelningen, dvs hur man fördelar, är främst en fråga om säkerhet vid underhåll som är aktuell i alla fall av avgreningar på en trefasledning. Det får inte råda några oklarheter kring hur man bryter strömmen till cirkulationspumpen vilket går att lösa på olika sätt, t.ex trepoligt överströmsskydd. En kopplingsdosa menar man också är säker eftersom där kan man förvänta sig dylika saker - det kräver lite mer kunskap för att rota i en kopplingsdosa. En apparatdosa däremot, eller en säkerhetsbrytare, får man byta själv utan behörighet så där ska man inte krångla till något.
- De tillhör båda uppvärmningen av huset så det blir inga konstiga formuleringar på gruppförteckningen. Vill du ha ett larm så är det denna enda grupp du behöver övervaka och med trepoligt överströmsskydd räcker det med att övervaka spänningen på en fas. Går en mätarsäkring slocknar 1/3 av hela huset vilket man förhoppningsvis ser på andra sätt.

• Gilla
maximiki
  • Laddar…
@Bo.Siltberg Tack för ett uttömmande svar. För en som ligger på nivån hobbyelektriker, vad är ett överströmsskydd? Är samma sak som en säkring?
Ska köra BV:n på en trepolig säkring 20A personskyddsautomat från Hager är tanken. Räkna det som översströmsskydd, eller är det någon separat grej? Vad har den för funktion i så fall?

Ordet säkring betyder smältsäkring för att vara noga, medan dvärgbrytare och effektbrytare är elektromekaniska brytare som löser vid överlast. En gemensam term för dessa olika slags skydd är överströmsskydd. En personskyddsbrytare är en kombination av överströmsskydd och JFB i samma låda. Innan du köper, jämför priset på separat dvärgbrytare + JFB, de är funktionell lika.

Jag har själv en Nibe LV pump, kan tänka mig att den påminner lite om ditt system vad gäller inkopplingen. Det jag tänkte tipsa om är att elektrikern dragit en "signalkabel" parallellt från elcentralen. Signalkabeln är till för att mäta strömlasterna i centralen så att systemet inte överbelastas, om jag nu förstått det rätt!?
Men i vilket fall som så kanske det kan vara smart att dra fram nått extra tomrör till elektrikern, tre flexslangar är en ganska billig kostnad istället för att elektrikerna skall behöva lägga tid på att klamra ytterligare kablar utanpå väggen.
Mina cirkulationspumpar går på samma säkringar som tekniktanken och är kopplade via en box/kapsling som styr en shuntgrupp för att värmesystemet skall fungera tillsammans med vår vattenmantlade kökspanna. Men mera exakt hur det är kopplat det har min elektrikern bättre koll :)

Det finns färdig plint att nyttja i vp för inkoppling av cirkpump då kan man få cirkpumpen att stå still på sommaren om man vill och den kommer att motioneras så den förhoppningsvis inte fastnar.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det beror på att det finns en del olika aspekter att väga in som säkerhet, rätt typ av skydd, ordning o reda och åsikter. Du kanske har sett denna tråd som är aktuell: [länk] I motsats till denna tycker jag ditt fall är klockrent ok för att grena gruppledningen till BV och cirkulationspump (som jag förutsätter är fast ansluten).

- Då cirkulationspump är fast ansluten kan den nyttja samma JFB som BV, om du har någon JFB, även om BV kräver en typ som inte ger det personskydd som krävs för ett uttag för allmänbruk.
- Den har en känd effekt och får plats effektmässigt, det blir ingen snedbelastning på gruppen som kan störa de trefasiga förbrukarna.
- En blandning av flerfas- och enfasförbrukare på samma gruppledning kan hanteras med ett trepoligt överströmsskydd, och gärna även JFB.
- De CEE-uttag som har ett enpoligt schukouttag är egentligen inte bra, inte uttryckligen förbjudet, men kan skyddas på samma sätt. I jämförelse kan man också titta på risken för att det blir ett jordfel i enfasförbrukaren som löser säkringen för den fasen och därmed blir bakmatad från de andra. Den risken är ju högre hos anslutna och kanske handhållna maskiner än en fast monterad och ansluten cirkulationspump.
- Fördelningen, dvs hur man fördelar, är främst en fråga om säkerhet vid underhåll som är aktuell i alla fall av avgreningar på en trefasledning. Det får inte råda några oklarheter kring hur man bryter strömmen till cirkulationspumpen vilket går att lösa på olika sätt, t.ex trepoligt överströmsskydd. En kopplingsdosa menar man också är säker eftersom där kan man förvänta sig dylika saker - det kräver lite mer kunskap för att rota i en kopplingsdosa. En apparatdosa däremot, eller en säkerhetsbrytare, får man byta själv utan behörighet så där ska man inte krångla till något.
- De tillhör båda uppvärmningen av huset så det blir inga konstiga formuleringar på gruppförteckningen. Vill du ha ett larm så är det denna enda grupp du behöver övervaka och med trepoligt överströmsskydd räcker det med att övervaka spänningen på en fas. Går en mätarsäkring slocknar 1/3 av hela huset vilket man förhoppningsvis ser på andra sätt.
En fråga där, ett trefasuttag eller BV har man oftast avsäkrat med samma värde som huvudsäkringar. Med tanke på att huvudsäkring även betjänar övriga förbrukare är det sannolikt att den går först. Vad är då nyttan med att ha trepolig gruppsäkring annat än tydligare brytning vid arbete på gruppen?

Behöver jag läsa tillbaka i denna tråd för att förstå bakgrunden till din fråga?

Allmänt sett finns det inget skäl till att ha två lika stora säkringar efter varandra, det fyller ingen funktion.
Men det "blir" så då man ansluter en spis eller någon annan tung uppvärmning. Dessa apparater kräver i sig en viss storlek för sin funktion, t.ex 16 A. Men då speciellt spisen i praktiken aldrig använder 3 x 16 A utom möjligen väldigt kortvarigt under några minuter så behöver man inte större mätarsäkringar.

En BV är lite värre än en spis då den kan dra en hel del ström under längre perioder. När kompressorn går handlar det om kanske 5-8 A. Och den dessutom har tillskott i form av elpatroner så kan det blir högre. Det är ström med en varaktighet som man måste ta hänsyn till vid dimensioneringen av mätarsäkringen.

Många apparater kanske kan avsäkras med 11 A, men då det inte finns sådana apparater blir det 16 A. Och då högre mätarsäkringar kommer med den högre fast avgift vill man ju hålla ned dessa. Man missar dock selektivitet vid kortslutning.

Och så ska man komma ihåg att man säkrar inte för vad ev "apparater" förbrukar/behöver utan det är installationen som ska skyddas med säkringarna så att inte, i första hand, ledningar blir överbelastas.

Njao, visst finns apparatens märkström med i beräkningen. Om den drar säg 11 A så måste man välja en säkring med nästa högre märkström, 13 eller 16 A. Sedan dimensionerar men ledningen efter 13 eller 16 A.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.