3 918 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Stöt av 800v DC farligt?
Skulle mäta spänningen i solcellskablar, o lyckades vidröra mätstickorna, väldigt dumt ja men skit i det nu!
Mätte iaf till 800v dc, hur farligt är detta? Gick mellan ena handen till den andra! Ampere vet jag inte, slinga på 18 paneler á 395w, halvmulet idag!
Vet att växelström är ganska illa men hur är det med likström? Fick bränmärken på fingret, annars inget annat vad jag vet!
Mätte iaf till 800v dc, hur farligt är detta? Gick mellan ena handen till den andra! Ampere vet jag inte, slinga på 18 paneler á 395w, halvmulet idag!
Vet att växelström är ganska illa men hur är det med likström? Fick bränmärken på fingret, annars inget annat vad jag vet!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Man är visserligen mindre känslig för DC än AC, men vid 800 V spelar det ingen roll, det är farligt. Det är mörkt ute nu så detta hände alltså för några timmar sedan, och du mår bra? Då är det troligen ingen omedelbar fara för hjärtat. Men nervskador kan tillkomma senare. Du bör ringa rådgivningen.
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
Sök vård omedelbart. Mitt företag (högspänning) föreskriver att alla elstötar oavsett spänning ska direkt transporteras till Akuten. Det finns speciella kontrollpunkter för detta som din Akut bör känna till. Skadorna på din kropp kan uppträda även senare.
Åk nu och lycka till! Berätta sedan om du orkar.
Åk nu och lycka till! Berätta sedan om du orkar.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
DC är mindre farligt än AC. Det är växelströmmen som är farlig för hjärtat och orsakar hjärtflimmer/arytmi.
Man använder DC för att starta upp hjärtat, vad du gjorde var att ge dig själv en kyss med en hemmagjord defibrillator.
Man använder DC för att starta upp hjärtat, vad du gjorde var att ge dig själv en kyss med en hemmagjord defibrillator.
Ja, men med en okontrollerad mängd laddning, vilket gör att det inte går att säga hur farligt det var för kroppen. Utan undersöknig, så går det inte att avgöra hur stor eller liten skadan har blivit.F Finndjävel skrev:
Klicka här för att svara
