I en apparatdosa i huset hittade jag en strömställare, vars märkning förbryllar mig. Där finns två trådfästen markerade L1 och L2, som betyder att fasledningar ska anslutas där. Så långt är allt normalt. Därutöver finns endast några anslutningspunkter märkta X1, X2 etc. Som jag fått lära mig ska X betyda att anslutningen inte berör själva strömställaren utan endast fungerar som en kopplingsplint för andra trådar i apparatdosan. Så är det inte i denna strömbrytaren. De X-märkta anslutningarna måste användas för tändtrådar, om någon ström överhuvudtaget ska ta sig igenom brytaren vid tillslag och få lampor att lysa. Betyder X numera "exit", d v s utgång? istället för "kopplingsplint" utanför själva brytarmekanismen? Trots den mystiska märkningen fungerar brytaren mycket bra. Verkar vara importvara (Kina?). Vet ngn möjligen ngt mer i ämnet?
 
Redigerat:
Det är väl som du skriver att X brukar betyda en blind kopplingspunkt. Men du skriver också att du har L1 och L2. Bör betyda att det är en dubbeltrapp. Då brukar det inte finnas någon blind koppling. Alla positioner behövs.

Men det finns ingen formell standard (såvitt jag vet) för hur de hör märkningarna skall se ut.
 
Vad är det för fabrikat?
På en del mysko brytare från biltema kan den märkningen förekomma.
Har du bild på brytarens baksida så lägg upp den
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.