OK. Ja är spisen avstängd så är det nog inte den som är boven.
Annars gäller samma resonemang för varmvattenberedare. Inte ovanligt att det blir överledning i värmeelement efter kanske 20-25 års drift.

Regnvatten som droppar in i ett utomhuseluttag är också en riskfaktor.

Jädra märkligt är vad det är. För när man skakar på spisen/ugnen (även när den är avstängd), så löser JFB också ut. Det skulle ju tala starkt för spisen/ugnen. Jag får inte alls ihop det, men är väldigt tacksam för alla råd jag fått/får här.

AEG's kundtjänst (fick mailsvar nu) tyckte man kunde isolera kabelskorna och tejpa fast dom så dom inte rörde vid ngt, men jag håller med dig etompau att det låter lite vanskligt...

Hur mycket behöver du skaka på spisen för att jordfelsbrytaren ska lösa ut? Det låter väldigt skumt. Du är säker på att det inte är säkringen som löser ut?

Är kabeln till spisen sliten/torr /sprucken?

E erik_m_a skrev:
Jädra märkligt är vad det är. För när man skakar på spisen/ugnen (även när den är avstängd), så löser JFB också ut. Det skulle ju tala starkt för spisen/ugnen. Jag får inte alls ihop det, men är väldigt tacksam för alla råd jag fått/får här.

AEG's kundtjänst (fick mailsvar nu) tyckte man kunde isolera kabelskorna och tejpa fast dom så dom inte rörde vid ngt, men jag håller med dig etompau att det låter lite vanskligt...
Om den löser även när den är avstängd och skakas på, så leds man ju att tro att du har överledning mellan jord och nolla någonstans i ugnen. Dvs ett glapp som kortsluter när du skakar på ugnen.

Det måste inte vara så, beroende på vad "avstängd" faktiskt betyder rent elektriskt. Många grejjor blir ju aldrig avstängda idag, så då kan det ändå vara kortslutning mellan fas/jord, men det är en tanke iaf.

Sådana problem kan vara svåra att hitta, eftersom de beror på hur mycket ström som andra grupper belastas med. Det hjälper inte att skruva ut säkringen för den gruppen där jord/nolla är kortsluten.

Om det är kortslutning mellan jord/nolla i apparaten så borde det gå att mäta fram. I teorin, när det är glapp så kan det bli svårt i praktiken. Försök istället att provocera fram det. Dvs skaka ordentligt och länge och se om du kan få till ett permanent, "riktigt" fel.

E etompau skrev:
Hur mycket behöver du skaka på spisen för att jordfelsbrytaren ska lösa ut? Det låter väldigt skumt. Du är säker på att det inte är säkringen som löser ut?

Är kabeln till spisen sliten/torr /sprucken?
Kollat kabeln, den ser fin ut. Säkringarna har aldrig krånglat. Behöver inte skaka jättemkt, har räckt med att man rycker några gånger i ugnsluckan. Jag tänkte om det var ett sk nollfel (som jag fått hjälp kring i denna tråd), så att spisen inte behöver vara igång för att ge ett fel. Men hade samtidigt förväntat mig att se en skadad kabel när jag kollade idag då...

Redigerat:
Ok alla! Håll i er nu, dagens märkligaste test. Jag bad min sambo skaka spisen samtidigt som jag mätte resistans med multimetern, över spisens L3 och L2 resp. jord. När vi skakar går resistansen från >1000kOhm till klart under (7-800kOhm, värdet pendlar). När vi slutar skaka återgår det till >1000kOhm.

Jag tolkar detta som att något i spisen kortsluts när den rör sig, och kanske även när det står stilla i vissa fall (hög temp, fukt?).

Kan det också förklara (om bergvärmepanna, kyl/frys och frys samt lite lampor var igång) att JFB löste när vi inte var hemma (=spisen stilla och helt avstängd)?

:thinking:

Jo det kan förklara en hel del.

Ett sådant fel kan iofs ligga i en kabel, precis som du tittat efter. Men det kan minst lika gärna vara inne i ett element i ugnen eller annat element.

prova att koppla loss trådarna till olika element i spisen, och gör samma experiment. Då är det viktigt att koppla bort samtliga ledare från elementet.

• Gilla
Slugge och 1 till
  • Laddar…
Lyckades trilla in på denna tråden. Hur gick det för dig, var det ugnen som var boven eller hur slutade det? :D

Hej! Haha, nej, tyvärr inte. Jag hade stora förhoppningar! Jag bytte ut spisen men problemen fortsatte. Så vi drog om all el i huset. Sen blev vi fullkomligt nedslagna när problemen fortsatte ändå, när elektrikern kom för kontroll hade dom gjort något fel i kopplingen i en dosa. :)

Så vad det var som orsakade dom ursprungliga störningarna får vi nog aldrig veta…

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.