2 124 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
EC-motor med inbyggd potentiometer + 5-stegs trafo = SANT?
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
EC fläkten ska du koppla direkt utan trafo. Behöver du justera varvtalet gör du det med potentiometern som är inbyggd i anslutningslådan eller flyttar ut den om det ställs om ofta eller styr med 0-10 V från någon hemautomation pm du har det.
Förstår att det blir lite kaka på kaka men funderar dock på om jag kan behålla trafo så slipper jag ta hit elektriker? Kör jag på 5/5 så levererar den 220 V enligt märkning. Eller kommer det generera missljud/riskerar jag att skada EC-motorn?
Vad är det du gör egentligen?
Om du redan har en befintlig fläkt med trafo och ska byta den kan du väl byta till en icke-EC fläkt. Är det fast installerat är det auktorisationskrävande oavsett vad så elektrikern behöver du ändå.
Om du redan har en befintlig fläkt med trafo och ska byta den kan du väl byta till en icke-EC fläkt. Är det fast installerat är det auktorisationskrävande oavsett vad så elektrikern behöver du ändå.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
AC-motor genererar för mycket buller. Tänkte testa EC-motor istället. Jag får ta hit elektriker.tommib skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden