Ska bygga ett utsug i garaget och har köpt en kanalfläkt från Österberg men blir fundersam över kabelfärgerna i kopplingsdosan:
Gul/Grön - Jord
Svart - Nolla
Blå - Fas
Säkert ett ickeproblem men är nyfiken på varför man väljer att göra så här?
Gul/Grön - Jord
Svart - Nolla
Blå - Fas
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Säkert ett ickeproblem men är nyfiken på varför man väljer att göra så här?
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
P-plats skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Jag har nyligen kopplat in en Österbergs väggfläkt enl denna skylt och den funkar bra. Se till att de snurrar åt rätt håll bara.P-plats skrev:
En av
Gjordes även en förändring gällande fas-färger på 90-talet.
Bara som förtydligande, det finns ingen "vedertagen standard" på produkter som t.ex. lamparmaturer, fläktar, etc, som kopplas mot elnätet. Så det kan vara samma färg på alla trådar eller transparent som förekommer i vissa lampor. Produkter säljs oftast på en global marknad och där finns inte heller någon standard för elinstallationer. Och tar du svenska elinstallationer bakåt i tiden så fanns det inte i Sverige, vårt hus från -60 har i grunden vit-fas, svart-nolla och röd-jord, så beroende av när ett hus här byggt och var i landet skiljer det.P-plats skrev:
Gjordes även en förändring gällande fas-färger på 90-talet.
Redigerat:
Som skrivs så finns det säkert inget som reglerar vilka färger det ska vara på kablarna i en apparat, armatur m.m.
Det enda jag reagerade på och tycker är konstigt är varför man väljer att byta färg på fas och nolla mot vad man normalt använder i elnätet, det går i alla fall mot min logik.
Kommer inte ha några problem med att få den inkopplad och släpper mina funderingar här och nu...
Det enda jag reagerade på och tycker är konstigt är varför man väljer att byta färg på fas och nolla mot vad man normalt använder i elnätet, det går i alla fall mot min logik.
Kommer inte ha några problem med att få den inkopplad och släpper mina funderingar här och nu...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden