Bu eller bä?

Så man kan se att man tänkt rätt medan det går enkelt att ändra. Går ju inte med hole in one, kanske. Och man får skruva bort alla apparater igen... Hmm, det kanske inte är värt det.

M -MH- skrev:
Bu eller bä?

Så man kan se att man tänkt rätt medan det går enkelt att ändra. Går ju inte med hole in one, kanske. Och man får skruva bort alla apparater igen... Hmm, det kanske inte är värt det.
Som du skriver finns det en risk att skada kablarna med dosborren men du kan ju dra i andra ändan så att kablarna åker in en cm in i VP-röret innan du borrar.

skada med dosborren? Jag brukar märka upp och borra hål med skivan en bra bit ifrån dosan.....

Om rören är vettigt dragna i väggarna är det inga problem att dra tråden i efterhand. Jag ser ingen direkt fördel eller nackdel oavsett val.

G
Dra tråd efter att väggarna är igensatta, men före spackling, målning och tapetsering så att det finns möjlighet att öppna väggarna vid problem.

Här i krokarna drar man i 99,99 % av alla fall tråd innan man dubblar väggarna. Arbetsgången blir snickaren enklar, elis drar rör/slang sedan tråd, snickaren dubblar. Eftersom man i dag nästan alltid använder fördragen slang så blir det per automatik tråd före dubblingen. Skulle någon tråd skadas i en dosa är det nu enkelt att byta ut den, bara att använda den skadade som dragtråd.
Ps. Hole In One = inga problem, den största fara med den är att då man är ovan kan borra sönder dosan.

• Gilla
Johan456 och 2 till
  • Laddar…
Och enklar resp. dubblar betyder...?

Tänkte jag inte på att fördragen slang liksom blir med automatik. :thinking:

M -MH- skrev:
Och enklar resp. dubblar betyder...?

Tänkte jag inte på att fördragen slang liksom blir med automatik. :thinking:
Enkling är när man sätter skivor på ena sidan väggen, när man i ett senare skede sätter upp skivorna på den andra sidan av väggen så "dubblar" man. Kan man välja sätter man enklingen på den sida där det ska vara mest dosor först. det blir enklare för både elektriker och snickare. Doshålen på enklingen gör elektrikern och på dubblingen gör snickaren doshålen.
Ps
Och om möjligt gör man enklingen i hela "huset" först innan man drar sina rör och sedan dubblar.

• Gilla
  • Älska
-MH- och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.