Det började denna kväll. Min dotter var nere i källaren och tände eller släkte en lampa. Jag antar att det var då jordfelsbrytaren slog ifrån. (Det är äldre elinstallation i källare, har dock bytt ut elen i större delar av huset). Jag testade att återställa jordfelsbrytaren men den slog ifrån direkt. Slog ifrån säkringen till källaren och testade jordfelsbrytaren igen, då funkade det. Nu till det märkliga. Startar jag något med lite högre watt så slår jordfelsbrytaren ifrån t.ex vattenkokare, spisplattor samt mikro. Jag tänkte då att det även var något i köket som spökade. Även när jag startar upp elprylar i andra rum så slår den ifrån direkt. TVn gick bra men när jag kopplade in spelkonsoll så slog den ifrån direkt.

ska ringa jourelektriker imorgon. Men tänkte höra här om någon vet vad som kan tänkas vara fel.

Edit: Belysningen i köket samt bergvärmepumpen fungerade ändå även fast jordfelsbrytaren slog ifrån. Elecentralen är ett par år gammal samt jordfelsbrytaren, det är första ggn det krånglar.

Redigerat:
C
Enligt min åsikt:
När det uppstår till synes "oförklarliga" jordfel är #1 alltid att misstänka något utomhus. I synnerhet vid töväder. En skarvsladd eller någon apparat som ligger utomhus, en armatur, dosa eller nåt där det runnit in vatten.

Att jordfelsbrytaren slår ut när du ökar strömförbrukningen genom att slå på apparater är inget konstigt i sig och är symptomatiskt för ett jordfel på nollan någonstans mellan apparaten och jordfelsbrytaren, om man skall bli teknisk.

• Gilla
megen
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Enligt min åsikt:
När det uppstår till synes "oförklarliga" jordfel är #1 alltid att misstänka något utomhus. I synnerhet vid töväder. En skarvsladd eller någon apparat som ligger utomhus, en armatur, dosa eller nåt där det runnit in vatten.

Att jordfelsbrytaren slår ut när du ökar strömförbrukningen genom att slå på apparater är inget konstigt i sig och är symptomatiskt för ett jordfel på nollan någonstans mellan apparaten och jordfelsbrytaren, om man skall bli teknisk.
Tack för svar, jag lyckades lösa det nu. Jag kunde inte sova så jag låg och läste på hur jordfelsbrytare fungerar. Eftersom säkringen bara bryter fasen så stör jorddfel ändå. Så jag kopplade helt enkelt ur strömmen till källaren i kopplingsdosan. Så nu funkar allt som det ska, förutom strömmen i källaren då.

• Gilla
Johan456 och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.