B
Någon som känner till om det finns Perilex anpassade för Takdosa / Fördelningsdosa (ABB AU8.73). Har fått en sådan monterad bakom spisen och vill helst inte ha ett utanpåliggande uttag.
 
tommib
Det var ett märkligt val av dosa. Varför har man sätten sådan istället för en vanlig spisdosa? Vad säger elektrikern? Man kan ju göra om och göra rätt...

Det går säkert att göra någon form av ram/passbit men det är lite klyddigt. Å andra sidan kan man också fråga sig vad som stör med ett utanpåliggande uttag bakom spisen...
 
Jag trodde alla infällda perilexuttag var anpassade för kopplingsdosor, dvs cc 67 mm.
 
tommib
Jo, men detta är, tydligen, en extra stor dosa med 94 mm öppning och 78 mm skruvavstånd. Därav min förvåning att man monterat en sån. Känns som ett rent misstag?
 
Eller snarare brister i kunskaperna, man kan ju tro att ALLA som jobbar med elinstallationer vet att till spisen använder man en spisdosa (dom är ju lika stora och har samma skruvavstånd som en kopplingsdosa).
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.