Tog ner några LED-spottar vid ommålning av tak och blev lite konfunderad. De ligger infällda rakt i isoleringen.
LED-lampan som sitter i armaturen verkar antyda att de ej bör användas i instängda utrymmen, se bilder.
Undrar även om det är OK att ha kopplingarna liggandes i isoleringen?
LED-lampan som sitter i armaturen verkar antyda att de ej bör användas i instängda utrymmen, se bilder.
Undrar även om det är OK att ha kopplingarna liggandes i isoleringen?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Nej detta är inte ok... Om isoleringen är glasull eller dylikt så är det inte direkt brandfarligt. Och det ser ut som att finns nog med luft för att kyla LED-lampan. Är det två VP-rör som löper förbi, eller vatten?
Det är fel som ska åtgärdas. Frågan är bara hur bråttom man behöver ha. Det kan vara värt med ytterligare undersökning i denna anläggning. Med så här grova fel kan det finnas fler.
Det är fel som ska åtgärdas. Frågan är bara hur bråttom man behöver ha. Det kan vara värt med ytterligare undersökning i denna anläggning. Med så här grova fel kan det finnas fler.
Moderator
· Stockholm
· 57 813 inlägg
Det är solklart fel med lösa trådar sådär. Men rätt vanligt. Jag skulle nog inte riva taket för åtgärd.
Mm, funderar på att ta hit en elektriker för att kolla av resten.
Antar man kan byta dessa spottar till andra som är godkända för infällnad i isolering?
Såg en annan kreativ lösning för en "takdosa" i ett annat rum...
Antar man kan byta dessa spottar till andra som är godkända för infällnad i isolering?
Såg en annan kreativ lösning för en "takdosa" i ett annat rum...
Klicka här för att svara




