Vet att frågan har varit uppe tidigare men detta är ju en ren djungel. Fick frågan av ett företag som ska komma och installera laddstolpe för att kunna ladda bil. Vet att man kan se på spisen (vi har en inbyggd spis så kan ej komma åt 😔, elräkningen skall också kunna se detta men hittar ej) så nu undrar jag om någon kan utläsa detta med hjälp av de bilder jag bifogar?

• Listpapper för elinstallationer med olika grupper, strömstyrka och ledare, ovanlig synvinkel, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral schema, bostad, märkström, ledararea, gruppnummer, belysning, diskmaskin, tvättmaskin, Svenska språket.
    Skapa konto
  • Elmätare med digital display och säkerhetsplomber, märkt Vattenfall, monterad på vägg, plastkåpa, energiförbrukningsdata synlig.
    Skapa konto
I tabellen där det är flera moduler (typ 20-22) så har du trefas.

B
Trefas. Syns på mätarens display i ena hörnet, men även förteckningen indikerar att det rör sig om trefas.

pacman42 pacman42 skrev:
I tabellen där det är flera moduler (typ 20-22) så har du trefas.
Då det står 1-3 på spisen så är det då trefas...kan verkligen inget så ursäkta en ev dum fråga

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Ingen fara, tänk dock på att två plattor brukar ligga på en fas, två på en annan och ugnen på den tredje. Jag valde att lägga enfasladdningen med ugnen, det var smidigast att hantera logistiskt. Spisen används då mycket mer...

Sedan kommer VVB och LLVP också att påverka laddningen menligt.

Vad har du för huvudsäkringar? Jag tror att minst 20A kommer att behövas.

Med de förbrukare du har undrar jag om inte enfasladdning (med ombalansering av förbrukarna) är bättre än trefas. När jag har försökt få in trefas laddning så fick jag inte ihop det på vintern när det är som kallast. Jag har därför sett till att ha möjlighet att välja mellan enfasladdning och trefas laddning i min styrning av laddningen utifrån lasten.

Eftersom det gäller en laddstolpe, så antar jag att detta är i ett hus, inte en lägenhet i flerfamiljshus. Det är extremt ovanligt att villor radhus osv. skulle matas med något annat än 3-fas (i Sverige). Lägeheter i flerfamilshus däremot, där var det standard med enfasmatning till för ganska nyligen.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Ja är väl sedan 60-70 talet och senare man nästan alltid använder trefas i lägenheter, tiden går fort 😉

• Haha
Panor82
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.