Vet att frågan har varit uppe tidigare men detta är ju en ren djungel. Fick frågan av ett företag som ska komma och installera laddstolpe för att kunna ladda bil. Vet att man kan se på spisen (vi har en inbyggd spis så kan ej komma åt 😔, elräkningen skall också kunna se detta men hittar ej) så nu undrar jag om någon kan utläsa detta med hjälp av de bilder jag bifogar?
Ingen fara, tänk dock på att två plattor brukar ligga på en fas, två på en annan och ugnen på den tredje. Jag valde att lägga enfasladdningen med ugnen, det var smidigast att hantera logistiskt. Spisen används då mycket mer...
Sedan kommer VVB och LLVP också att påverka laddningen menligt.
Vad har du för huvudsäkringar? Jag tror att minst 20A kommer att behövas.
Med de förbrukare du har undrar jag om inte enfasladdning (med ombalansering av förbrukarna) är bättre än trefas. När jag har försökt få in trefas laddning så fick jag inte ihop det på vintern när det är som kallast. Jag har därför sett till att ha möjlighet att välja mellan enfasladdning och trefas laddning i min styrning av laddningen utifrån lasten.
Sedan kommer VVB och LLVP också att påverka laddningen menligt.
Vad har du för huvudsäkringar? Jag tror att minst 20A kommer att behövas.
Med de förbrukare du har undrar jag om inte enfasladdning (med ombalansering av förbrukarna) är bättre än trefas. När jag har försökt få in trefas laddning så fick jag inte ihop det på vintern när det är som kallast. Jag har därför sett till att ha möjlighet att välja mellan enfasladdning och trefas laddning i min styrning av laddningen utifrån lasten.
Moderator
· Stockholm
· 57 773 inlägg
Eftersom det gäller en laddstolpe, så antar jag att detta är i ett hus, inte en lägenhet i flerfamiljshus. Det är extremt ovanligt att villor radhus osv. skulle matas med något annat än 3-fas (i Sverige). Lägeheter i flerfamilshus däremot, där var det standard med enfasmatning till för ganska nyligen.
Klicka här för att svara