Som sagt; Jag har en varmvattenberedare som går på 2-fas utan nolla. Jag vill ha en separat personskyddsautomat alt. en jordfelsbrytare till beredaren. Då det saknas nolla undrar jag vad jag ska använda mig av. Hade det funnits en nolla kunde man ju köra med 2st automater men jag antar att det inte funkar i detta fall. En 4-polig j-f brytare utan nolla och endast 2 faser, funkar det?

Förslag, någon?

//Janne

Ja, det funkar.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
De flesta 4-poliga JFB kräver nog att du kopplar in nollan på matande sidan för att test-knappen ska fungera. Dessutom måste du använda "rätt" faser, för det är troligen bara en av dem som är kopplad till test-knappen. Titta på det lilla kopplingsschemat som finns på JFB'n.

I princip skulle man kunna använda en vanlig 2-polig JFB, men det faller på att de bara är specade för 230V. Det skulle fungera, men skulle lysa "HEMPUL" lång väg, tror jag.

/Hasse

EDIT:
Även om det hade funnits en nolla hade 2 st personskyddsautomater varit en dålig idé.
Det hade inte fungerat.

Redigerat:
b_hasse skrev:
De flesta 4-poliga JFB kräver nog att du kopplar in nollan på matande sidan för att test-knappen ska fungera. Dessutom måste du använda "rätt" faser, för det är troligen bara en av dem som är kopplad till test-knappen. Titta på det lilla kopplingsschemat som finns på JFB'n.
.

Har man ingen nolla byglar man normalt den andra fasen till nollan på inkommande på JFBn. Testknappen arbetar normalt mellan nollan och fas 1, dvs anslutningen närmast nollan.

Okej, då kör jag med en 4-polig JFB och kopplar in beredaren på utgående L1 och L2 med en bygling mellan ingående L2 och Nolla. Således lämnar jag L3 helt tom.

Rätt?

//Janne

Japp!

pefo skrev:
Har man ingen nolla byglar man normalt den andra fasen till nollan på inkommande på JFBn. Testknappen arbetar normalt mellan nollan och fas 1, dvs anslutningen närmast nollan.
Ska man vara petig så innebär det att testknappen kommer ge 74% högre ström.
Får man fram nollan till JFB så ger testknappen den ström som tillverkaren avsett.

/Hasse

Och!? Testknappen utför ingen precisionstest ens med nolla. Ska du göra en sådan test behöver du rätt instrument.

b_hasse skrev:
Ska man vara petig så innebär det att testknappen kommer ge 74% högre ström.
Får man fram nollan till JFB så ger testknappen den ström som tillverkaren avsett.

/Hasse
Hittade bruksanvisning till Hagers JFB http://download.hager.com/Hager.se/files_download/jordfelsbrytare.pdf, där visar dom på sidan 4 ett exempel med 3fas utan nolla med just den kopplingen som pefo föreslog. Så tillverkaren (Hager) verkar inte ha något emot den lösningen.

//Janne

x man skrev:
där visar dom på sidan 4 ett exempel med 3fas utan nolla med just den kopplingen som pefo föreslog. Så tillverkaren (Hager) verkar inte ha något emot den lösningen.
Finns det ingen nolla på den matande sidan så måste man koppla på det sättet. Sätter du JFB i centralen så har du har troligen tillgång till nollan, och då finns en alternativ koppling.

Jag tycker dock inte att detta är så viktigt att jag tänker argumentera för eller emot de båda alternativen.

/Hasse

b_hasse skrev:
Finns det ingen nolla på den matande sidan så måste man koppla på det sättet. Sätter du JFB i centralen så har du har troligen tillgång till nollan, och då finns en alternativ koppling.

Jag tycker dock inte att detta är så viktigt att jag tänker argumentera för eller emot de båda alternativen.

/Hasse
Är det nåt att argumentera om över huvud taget? :confused:

Har du tillgång till nolla så kopplar du på det ena sättet annars på det andra! :)

Så ett andra alterntiv enl. dig Hasse är alltså att gå in med nolla i JFB och (givetvis) skippa byglingen och bara köra med min last på utgående L1 och L2.

Men som sagt, spelar kanske mindre roll vilket alt. jag väljer. Huvudsaken är att JFB bryter när den ska, dvs. vid ett eventuellt jordfel på beredaren.

//Janne

Vad är det för bygling du vill skippa?

Om du lägger allt i centralen på JFB så kan du skippa bygglingen, inte annars.

hempularen skrev:
Vad är det för bygling du vill skippa?
Han menar bara att han måste skippa byglingen mellan N och L2 om han drar fram nollan till JFB.

/Hasse

Som jag skrev i min fråga vill jag ha en separat jordfelsbrytare till min varmvattenberedare som endast går på 2-fas utan nolla. Har JFB till övriga huset och dessutom p-automat till kyl/frys samt värmepump. Vill inte att beredaren påverkar övriga anl. vid ett ev. fel därav min undran hur en JFB som ska kopplas vid 2-fas utan nolla.

//Janne

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.