Hittade en spännande lösning när jag öppnade en vägg i mitt nya hus.
Någon som har tips på hur man löser det?
Eller behövs det lösas?
Jag är varken elektriker eller Snickare, så alla tips är välkomna!

Öppen vägg med exponerad elinstallation, kablar, kopplingar och plaströr. Renovering eller installationsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lossa trådarna och på med en bit flexrör
Koppla ihop med en delbar muff

• Gilla
Pragmatikern och 2 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Lossa trådarna och på med en bit flexrör
Koppla ihop med en delbar muff
Njaa, det blir nog en väl tvär böj, där den skall i stosen.

Jag skulle föreslå att man sätter en extra stos på dosan. I lämplig vinkel mot röret. Det finns varianter som skruvas fast. Och en bit flexslang. Fast då får man lossa kopplingarna, och trä in trådarna genom det nya hålet på dosan.

• Gilla
Snettärocksårakt
  • Laddar…

Bästa svaret

tommib
Kan ju vara läge att byta hela kopplingsdosan mot en ny, då får du en stos i rätt riktning. Det kan vara rätt mycket jobb med att få alla rören uppifrån på rätt plats bara.

Vid bytet, använd Wago 221 istället för Torix. De är mycket lättare att hantera för en ovan. Inget fel på Torix när den är rätt använd, men det är ju just det...

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Tommty
det där var inte vackert...

7 trådar (?) genom vad som ser ut som en 16mm slang.. samtidigt som det går från 2 stosar.

Finns ingen bra lösning som inte innebär att koppla bort ledarna. Och ska du ändå koppla bort ledarna skulle jag rekommendera en ny kopplingsdosa som troligtvis är lite större än den där.

plus i kanten är att dra 20mm rör (om det inte redan är det) som klarar 7 kablar, för dagen då det behöver trådas om är det garanterat omöligt Eller se om det går att flytta några trådar till en annan takdosa.

• Gilla
Snettärocksårakt
  • Laddar…
P
Är det verkligen EN slang i vänsterkanten?

tommib
Tommty Tommty skrev:
ny kopplingsdosa som troligtvis är lite större än den där.
Inte så att jag inte håller med dig i övrigt men varför skulle en ny kopplingsdosa vara större? De har väl haft samma dimensioner sedan typ 50 år?

Att koppla om är kanske också ett alternativ men det beror på hur mycket jobb det är med att byta slangen på vänster sida. Jag hade nog gått på Uffe As lösning med en stump flexrör och en delbar muff nu och noterat detta för framtida utbyte/omtrådning. Man kan ju ev tänka sig lösningar med dosdimmers/impulsreläer som eliminerar behovet av dubbla mellantrådar men eftersom TS inte är elektriker så avstår jag från sådana råd. Det är lite mer avancerat för en hempulare.

Det legalt korrekta svaret bör väl också nämnas; ring en elektriker.

• Gilla
Snettärocksårakt
  • Laddar…
Tommty
tommib tommib skrev:
Inte så att jag inte håller med dig i övrigt men varför skulle en ny kopplingsdosa vara större? De har väl haft samma dimensioner sedan typ 50 år?

Att koppla om är kanske också ett alternativ men det beror på hur mycket jobb det är med att byta slangen på vänster sida. Jag hade nog gått på Uffe As lösning med en stump flexrör och en delbar muff nu och noterat detta för framtida utbyte/omtrådning. Man kan ju ev tänka sig lösningar med dosdimmers/impulsreläer som eliminerar behovet av dubbla mellantrådar men eftersom TS inte är elektriker så avstår jag från sådana råd. Det är lite mer avancerat för en hempulare.

Det legalt korrekta svaret bör väl också nämnas; ring en elektriker.
dosor var mindre förr (tänker främst på djupet). Och med tanke på alla dessa trådar så hade några millimeter till inte skadat.

tommib
Ah, ja det kanske du har rätt i. Tunn vägg tyvärr, går nog inte att sätta i en dubbelgipsdosa som hade gett 12 mm till. Man får vika prydligt :)

Tack alla för svar!
Det är 2 st flexslangar, så det ligger en precis bakom som man inte ser på bilden, som jag mätt till 16 mm. Så trådarna är fördelade i dessa. De går till 1 lampdimmer i vardagsrummet resp. 3 lampdimmers i köket.

S Snettärocksårakt skrev:
Eller behövs det lösas?
Lösa enkelisolerade trådar i vägg är ej tillåtet. Idealet är om rördragningen medger omtrådning. Då denna avvikelse finns kan det ju finnas fler ställen med problem.

Om hela huset är fyllt med liknande lösningar skulle jag ha trätt på ett rör ovanpå de lösa ledarna och börja fundera på en ordentlig åtgärd för hela anläggningen.

• Gilla
Snettärocksårakt
  • Laddar…
Nu har jag bytt dosa och snyggat till i en ny kabeldosa med wago 221 (tack för tipset.)
Jag drog bort de gamla flexrören och satte dit vp-rör hela vägen till dimrarna. Så får det vara så där så länge, tills en elektriker får komma och kolla på allt.

Tack för tips och hjälp!

Öppen vägg med synliga elrör och dosa, elektriska anslutningar, konstruktion under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
kallun och 6 till
  • Laddar…
tommib
Sådär ja. Blev ju bra det där. Nedre röret till vänster är inte ok egentligen men väldigt mycket bättre än tidigare. Snyggt att märka vilka ledare som hör ihop innan du tog isär allt. Då slapp vi en till sån tråd...

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Tommty
bra löst. Även fast det inte är helt godkänt tycker jag att det är bra lösning för situationen.

Innan du sätter för väggen, sätt fast kopplingsdosan, sätt gärna också en böjd spik (som ett U) runt de vänstra VP rören, eller någon form av hammarband/universalband. så att inte rören får för sig att glida bort i framtiden.

• Gilla
Snettärocksårakt och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.