Hittade en spännande lösning när jag öppnade en vägg i mitt nya hus.
Någon som har tips på hur man löser det?
Eller behövs det lösas?
Jag är varken elektriker eller Snickare, så alla tips är välkomna!

Öppen vägg med exponerad elinstallation, kablar, kopplingar och plaströr. Renovering eller installationsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lossa trådarna och på med en bit flexrör
Koppla ihop med en delbar muff

• Gilla
Pragmatikern och 2 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Lossa trådarna och på med en bit flexrör
Koppla ihop med en delbar muff
Njaa, det blir nog en väl tvär böj, där den skall i stosen.

Jag skulle föreslå att man sätter en extra stos på dosan. I lämplig vinkel mot röret. Det finns varianter som skruvas fast. Och en bit flexslang. Fast då får man lossa kopplingarna, och trä in trådarna genom det nya hålet på dosan.

• Gilla
Snettärocksårakt
  • Laddar…

Bästa svaret

tommib
Kan ju vara läge att byta hela kopplingsdosan mot en ny, då får du en stos i rätt riktning. Det kan vara rätt mycket jobb med att få alla rören uppifrån på rätt plats bara.

Vid bytet, använd Wago 221 istället för Torix. De är mycket lättare att hantera för en ovan. Inget fel på Torix när den är rätt använd, men det är ju just det...

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Tommty
det där var inte vackert...

7 trådar (?) genom vad som ser ut som en 16mm slang.. samtidigt som det går från 2 stosar.

Finns ingen bra lösning som inte innebär att koppla bort ledarna. Och ska du ändå koppla bort ledarna skulle jag rekommendera en ny kopplingsdosa som troligtvis är lite större än den där.

plus i kanten är att dra 20mm rör (om det inte redan är det) som klarar 7 kablar, för dagen då det behöver trådas om är det garanterat omöligt Eller se om det går att flytta några trådar till en annan takdosa.

• Gilla
Snettärocksårakt
  • Laddar…
P
Är det verkligen EN slang i vänsterkanten?

tommib
Tommty Tommty skrev: